Urządzenia kotwiczne w portach

Nasza ocena:

3
Pobrań: 238
Wyświetleń: 2639
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Urządzenia kotwiczne w portach - strona 1

Fragment notatki:

. URZĄDZENIA KOTWICZNE Stosowane są nie tylko do utrzymywania statku w stałej pozycji na redzie ale również  awaryjnego zatrzymania, manewrów cumowania. U.K. rozmieszczone są na dziobówce przed przednią grodzią zderzeniową, na niektórych  statkach także na rufie. W skład wchodzą: kotwica, kluza kotwiczna, przęsło kotwiczne,  stoper łańcucha, winda kotwiczna, silnik windy, kluza łańcuchowa, łańcuch kotwiczny,  komora łańcuchowa, zwalniak łańcucha, ładownia, skrajnik dziobowy, greting pod  łańcuchem, pompa do osuszania komory.  Kotwica –  na statku znajdują się 2 kotwice główne i 1 zapasowa; waga zależy od wielkości  statku; obecnie niemal wyłącznie stosuje się kotwicę typu  Halla  (składa się z 2 części: trzonu  i łap mogących się obracać dzięki ruchomemu połączeniu o kąt 45o )  główne części kotwicy:  szakla kotwiczna, trzon kotwicy, łapy, połączenie ruchome łap i trzonu.  Rodzaje kotwic: typu Halla, admiralicji(AC14), Dunfortha, Stockesa, drapaki, LWT, Union  bhp, martwe  Łańcuch kotwiczny-  składa się z odcinków połączonych ze sobą i zwanych  przęsłami  lub  szaklami .  Każdy z nich liczy od 25 do 27,5 m. Odcinek łańcucha  przymocowany do kotwicy  nazywamy  przęsłem kotwicznym  .  Skład Przęsła kotwicznego  , poczynając od kotwicy składa się z  szakli kotwicznej  , niekiedy  podwójnej , ogniwa końcowego , krętlika , ogniwa rozpórkowego dużego i małego. Do  połączeń przęseł służą  łączniki Kentera   -Łącznik Kentera - może być wykorzystany do zastąpienia zerwanych ogniw łańcucha, służy  do rozłańczania łańcucha;   -Krętlik-  umożliwia obracanie kotwicy w trakcie jej podnoszenia tak aby właściwie ułożyła  się w kluzie;  - przęsło komorowe – ostatnie przęsło w komorze łańcuchowej; składa się ono ze zwalniaka  łańcucha, szakli końcowej, ogniwie końcowych i ogniw rozpórkowych. -stopery łańcuchowe -   służą do zabezpieczania łańcucha przed jego przypadkowym  wyluzowaniem. Umieszczone są między kluzą kotwiczną a windą. Na dużych statkach  spotyka się stopery szczękowe. -Stopery zapadkowe –  są wyposażone w rolkę po której  przesuwa się łańcuch. Zapadkę opuszcza się na ogniwo ustawione pionowo. Stopery tego typu  są proste w obsłudze. Są wykorzystywane zarówno w czasie postoju na kotwicy jak i w czasie  podróży. -Winda kotwiczna –  napędzana silnikiem elektrycznym poprzez dużą przekładnię  umożliwiającą wybieranie kotwicy około 9m/min. Silnik posiada hamulce tarczowe. Na wielu  stosowanych windach poruszają się jednocześnie bębny cumownicze służące do wybierania  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz