. URZĄDZENIA KOTWICZNE Stosowane są nie tylko do utrzymywania statku w stałej pozycji na redzie ale również awaryjnego zatrzymania, manewrów cumowania. U.K. rozmieszczone są na dziobówce przed przednią grodzią zderzeniową, na niektórych statkach także na rufie. W skład wchodzą: kotwica, kluza kotwiczna, przęsło kotwiczne, stoper łańcucha, winda kotwiczna, silnik windy, kluza łańcuchowa, łańcuch kotwiczny, komora łańcuchowa, zwalniak łańcucha, ładownia, skrajnik dziobowy, greting pod łańcuchem, pompa do osuszania komory. Kotwica – na statku znajdują się 2 kotwice główne i 1 zapasowa; waga zależy od wielkości statku; obecnie niemal wyłącznie stosuje się kotwicę typu Halla (składa się z 2 części: trzonu i łap mogących się obracać dzięki ruchomemu połączeniu o kąt 45o ) główne części kotwicy: szakla kotwiczna, trzon kotwicy, łapy, połączenie ruchome łap i trzonu. Rodzaje kotwic: typu Halla, admiralicji(AC14), Dunfortha, Stockesa, drapaki, LWT, Union bhp, martwe Łańcuch kotwiczny- składa się z odcinków połączonych ze sobą i zwanych przęsłami lub szaklami . Każdy z nich liczy od 25 do 27,5 m. Odcinek łańcucha przymocowany do kotwicy nazywamy przęsłem kotwicznym . Skład Przęsła kotwicznego , poczynając od kotwicy składa się z szakli kotwicznej , niekiedy podwójnej , ogniwa końcowego , krętlika , ogniwa rozpórkowego dużego i małego. Do połączeń przęseł służą łączniki Kentera -Łącznik Kentera - może być wykorzystany do zastąpienia zerwanych ogniw łańcucha, służy do rozłańczania łańcucha; -Krętlik- umożliwia obracanie kotwicy w trakcie jej podnoszenia tak aby właściwie ułożyła się w kluzie; - przęsło komorowe – ostatnie przęsło w komorze łańcuchowej; składa się ono ze zwalniaka łańcucha, szakli końcowej, ogniwie końcowych i ogniw rozpórkowych. -stopery łańcuchowe - służą do zabezpieczania łańcucha przed jego przypadkowym wyluzowaniem. Umieszczone są między kluzą kotwiczną a windą. Na dużych statkach spotyka się stopery szczękowe. -Stopery zapadkowe – są wyposażone w rolkę po której przesuwa się łańcuch. Zapadkę opuszcza się na ogniwo ustawione pionowo. Stopery tego typu są proste w obsłudze. Są wykorzystywane zarówno w czasie postoju na kotwicy jak i w czasie podróży. -Winda kotwiczna – napędzana silnikiem elektrycznym poprzez dużą przekładnię umożliwiającą wybieranie kotwicy około 9m/min. Silnik posiada hamulce tarczowe. Na wielu stosowanych windach poruszają się jednocześnie bębny cumownicze służące do wybierania
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)