Ekonomiczne cechy produkcji programów telewizyjnych Niepewność wynikająca, podobnie jak w przypadku innych dóbr kultury, z cech dóbr kultury (experience goods), co skutkuje trudnościami z badaniem rynku Nikt nie wie czy program zdobędzie uznanie publiczności, jednak trzeba podjąć decyzję o tym czy go wyprodukować (dlatego też produkuje się np. piloty seriali) Koszty produkcji rosną w miarę wydłużania czasu produkcji W miarę wzrostu popularności programu telewizyjnego (np. serialu) rosną oczekiwania płacowe aktorów (prowadzących),co może sprzyjać decyzji o zakończeniu produkcji (dlatego też dominują kontrakty a nie praca na etat) Ryzyko związane z łamaniem prawa autorskiego Prime time rule (zasada dostępu w czasie największej oglądalności) Do połowy lat 90. XX w. w USA obowiązywała tzw. prime time rule (zasada dostępu w czasie największej oglądalności). Funkcjonująca przez 25 lat zasada stanowiła, że w czasie największej oglądalności (od godz. 20) sieciom telewizyjnym nie wolno było emitować programów wyprodukowanych przez własne firmy lub filmów nabytych od własnych firm. Dzięki tym przepisom duża część programów telewizyjnych i filmów produkowana była przez niezależnych od stacjitelewizyjnych producentów, co sprzyjało większej konkurencji rynkowej. Problemy wynikające z integracji pionowej Zniesienie zasady prime time rule, oznacza wzrost siły rynkowej dużych sieci telewizyjnych, które uzyskały możliwość integracji pionowej W tym samym czasie zliberalizowano w USA przepisy zabraniające koncentracji (posiadania określonej liczby stacji telewizyjnych i radiowych na danym terytorium) W efekcie na rynku medialnym doszło do serii fuzji i przejęć (dokonujących się równolegle na rynku radiowym i telewizyjnym) Jakie problemy może generować silnie skoncentrowany przemysł telewizyjny?
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)