To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Efektywność prawa
Można wyodrębnić 3 grupy czynników mających wpływ na poziom materialnej skuteczności działania prawa.
obiektywny układ stosunków demograficznych i społeczno- ekonomicznych respekt wobec prawa i skłonność do jego przestrzegania jest skorelowana dodatnio lub ujemnie z cechami jednostek pozwalającymi je sklasyfikować do rożnych teorii demograficznych.
praktykę funkcjonowania insty6tucji systemu politycznego jak posługuje się prawem aparat ,zgodność aktów władzy państwowej z obowiązującymi normami prawa państwowy
treści składające się na kulturę społeczeństwa Efektywność działania prawa zależna jest w sposób wprost proporcjonalny od stopnia zgodności między wartościami subkultury. Ustawodawca powinien tak kształtować treść prawa, aby nie była ona sprzeczna z przekonaniami danego społeczeństwa.. Skuteczność i efektywność aksjologiczna, formalna, materialna prawa zależy w znacznej wierze od tego, jak posługuje się prawem aparat państwowy. Najważniejszą rolę odgrywa tu zgodność aktów władzy państwowej z obowiązującymi normami prawa. Na efektywność działania prawa niekorzystnie wpływa zbyt częsta zmiana przepisów. Prawo działa mniej skuteczniej, im jaśniej jest sformułowane. Jasność i powszechna zrozumiałość przepisów nie może jednak odbijać się negatywnie na ich precyzji, co w praktyce oznacza konieczność formułowania tekstów normaty6wnych w swoistym języku. Jedną z ważniejszych przesłanek efektywności prawa jest zapewnienie obiektywnej wykonalności dyspozycji i sankcji normatywnych. Państwo tworząc prawo powinno zadbać o zgromadzenie zasobów i przygotowanie środków pozwalających na pełną jego realizację. Efektywność działania prawa zależna jest w sposób wprost proporcjonalny od stopnia zgodności między wartościami subkultury. Ustawodawca powinien tak kształtować treść prawa, aby nie była ona sprzeczna z przekonaniami danego społeczeństwa.
Zakres podmiotowy tworzenia prawa. Problem swobody ustawodawcy w określaniu treści prawa
W demokratycznym państwie prawnym, którego ustrój oparty jest na podziale władzy, stanowienie prawa należy do władzy ustawodawczej. Przysługuje jej znaczna swoboda w określaniu treści prawa, granice jej określają normy konstytucyjne/. Ustawodawca jest uprawniony do stanowienia prawa odpowiadającego złożonym celom politycznymi gospodarczym. Za wybór metod i celów parlament ponosi odpowiedzialność przed elektoratem. Ustalenie treści i kierunków rozwiązań prawnych należy do ustawodawcy. Swoboda ustawodawcy jest ograniczona jednak przez nakazy proceduralne(zasady prawa) itp.
Kryteria materialne: bezpieczeństwo publiczne, zgodność z wymogami praw człowieka i podstawowymi wolnościami i moralnością
(…)
… prawnych należy do ustawodawcy. Swoboda ustawodawcy jest ograniczona jednak przez nakazy proceduralne(zasady prawa) itp.
Kryteria materialne: bezpieczeństwo publiczne, zgodność z wymogami praw człowieka i podstawowymi wolnościami i moralnością
Kryteria formalne: udostępnienie treści prawa adresatom, lex retro non agit, formułowanie w sposób zrozumiały, niestosowanie norm sprzecznych…
… się zasada legalizmu przewidująca, że wszystkie organy działają na podstawie prawa.. Zapewnieniu praworządności służą gwarancje materialne i formalne. Na pierwsze składają się różne procedury i instytucje istniejące zarówno w obszarze stosowania prawa , jak i tworzenia prawa(np. organy rozpatrujące odwołania od rozstrzygnięć, RPO, NIK, TK).Gwarancje materialne praworządności wynikają z ogólnego poziomu…
… społecznej itp.
Akty wykładni, a ogólniej - akty egzegezy tekstu prawnego mogą być dokonywane przez każdą osobę, a poprawność tej czynności zależy od tego czy osoba ta odpowiednio zastosowała zakładane reguły egzegezy. O sile takiej wykładni decyduje siła argumentów (imperio rationis), ponadto wykładnia dokonywana przez umiejętnie argumentujących prawników (wykładnia doktrynalna) jest ze względu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)