To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
,Pedagogika kultury, Edukacja międzykulturowa a pedagogika międzykulturowa -różnice i podobieństwa, (sem. IV) Edukacja międzykulturowa a pedagogika międzykulturowa -różnice i podobieństwa. Pedagogika międzykulturowa natomiast miała odpowiadać na nowe zamówienie społeczne, przyczyniać się do zacierania zadawnionych animozji między „nami a ludami prymitywnymi”, umacniać znaczenie różnorodności, a tym samym uczyć tolerancji, akceptacji, pluralizmu w odniesieniu zwłaszcza do zachowań i obyczajów.
Pedagogika międzykulturowa - dział pedagogiki poświęcony problematyce społeczności zróżnicowanych kulturowo , etnicznie , religijnie , językowo . Korzeni pedagogiki międzykulturowej szukać należy w niemieckiej pedagogice dla cudzoziemców . W połowie lat 80. XX wieku pedagogika dla cudzoziemców uległa reorientacji w kierunku pedagogiki adresowanej zarówno do grup mniejszościowych, jak i większościowych w danym społeczeństwie . Zmiana ta miała na celu zaakcentowanie potrzeby integracji współistniejących obok siebie kultur, ale nie poprzez asymilację , wchłonięcie większości przez mniejszość. W Polsce pedagogika międzykulturowa wykładana jest obecnie m.in. na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie . Edukacja międzykulturowa - Celem zajęć jest przedstawienie problemów i potrzeb edukacyjnych wynikających z globalnych migracji i wyłaniania się społeczeństw wielokulturowych. W trakcie zajęć omawiane będą: wielokulturowość jako zjawisko społeczne, uwarunkowania modeli i sposobów funkcjonowania społeczności wielokulturowych, rola edukacji w kształtowaniu oblicza tych społeczeństw, edukacja wielokulturowa, edukacja międzykulturowa i edukacja dla pokoju, zjawisko i typy migracji, kulturowe determinanty funkcjonowania człowieka, kultury w kontakcie, procesy akulturacji, diaspory, enklawy i getta etniczne oraz ich kultura, konflikty kulturowe. Ogólne rozważania nad relacjami międzykulturowymi zostają uzupełnione charakterystyką wybranych kręgów kulturowych: chrześcijaństwa zachodniego, chrześcijaństwa wschodniego, islamu., Dalekiego Wschodu i hinduizmu. Cykl wykładów zamykają rozważania nad oświatą w społeczeństwie globalnym i wielokulturowym, rozwijaniem kompetencji międzykulturowych oraz przestrzenią ponadnarodową.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)