Przedstawiciele greckiej myśli pedagogicznej(sem II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1029
Wyświetleń: 2205
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Przedstawiciele greckiej myśli pedagogicznej(sem II) - strona 1

Fragment notatki:

Przedstawiciele greckiej myśli ped. PLATON (427-347)  Dzieła : „Państwo”, „Prawa”, „Dialogi”, „Biesiada”, „Obrona Sokratesa”.  Twórca Akademii- Szkoły Filozoficznej- 387 r. pne., działała do 529 r.(wspólnota badaczy, bractwo religijne). W jej programie znalazły się między innymi: filozofia, matematyka, polityka, etyka, metafizyka, przyrodoznastwo. Twórca państwa idealnego, (teoria zawarta w „Państwie”)
 Zakłada istnienie społeczeństwa stabilnego, silnego i trwałego (spełnione warunki: brak konfliktów, ścisłe określenie roli każdego obywatela, harmonia wewnętrzna jednostek),  Członków państwa dzieli pod względem rodzaju duszy i wyznacza im określone zadania i prawa społeczne,  Instytucje państwowe zajmują się wychowaniem dzieci wolnych obywateli - zrywa więzi dziecka z rodziną, Poruszył zagadnienie higieny, pielęgnacji i odżywiania kobiety ciężarnej, Szczególnie dużo uwagi poświęcił wychowaniu przedszkolnemu (3-6): dobór piastunek, wychowanie oparte na zabawie, wdrażanie do czekających dzieci przyszłych zadań, nauka obowiązujących zasad i reguł, kształtowanie charakterów, przyuczanie do karności ARYSTOTELES (384-322) Dzieła: „Polityka ”, „Etyka nikomachejska”, „Metafizyka” Twórca Liceum - Szkoły Filozoficznej- 335 r.pne, szkoły perypatetyckiej, Poglądy pedagogiczne Arystotelesa : Jego zdaniem każdy człowiek posiada trzy rodzaje duszy, którym przyporządkowywał trzy rodzaje wychowania: roślinna- fizyczne, zmysłowa- moralne, rozumna- intelektualne,  Obalał tezę Platona o istnieniu dwóch światów,  Wysuwał hasła związane z eugeniką- dobór pary małżeńskiej, fizycznej i moralnej kondycji małżonków,  W jego teorii rodzice powinni brać aktywny udział w wychowaniu dziecka do 7 roku życia, po tym okresie opiekę i nadzór nad wychowaniem roztaczało państwo,  W wychowaniu fizycznym przywiązywał uwagę do odpowiedniego odżywiania, ruchu i hartowania ciała, był z zdania, że ma to wpływ na kształcenie rozumu,  W wychowaniu moralnym stawiał nacisk na wyrobienie charakteru(trzy czynniki mające na to wpływ- natura, przyzwyczajenia, rozum), kształcenie popędów w określonym kierunku,  W wychowaniu intelektualnym podejmował zagadnienie procesu uczenia: postrzeganie, zapamiętywanie, uogólnianie,  Zalecał nauczanie dziecka dopiero od 7 roku życia  Program nauczania wzbogacał w rysunki, praktyczne dla późniejszej oceny sztuki i cenne ze względu na wyostrzenie oka PRZEDSTAWICIELE RZYMSKIEJ MYŚLI PEDAGOGICZNEJ Katon Starszy (234-149)

(…)

… na cyklu siedmiu sztuk wyzwolonych, a w szczególności na trivium,  podkreślał różnice w indywidualnych uzdolnieniach młodzieży,  Wymagał od nauczyciela doskonałego przygotowania, znajomości metodyki nauczania oraz wielu zalet moralnych i intelektualnych,  Akademia - studia na niej , miały kształcić w wybranej dziedzinie wiedzy:  Zalecał selekcję do zawodu nauczyciela akademickiego,  Postulował…
…, odpowiedzialność w pełnieniu obowiązków, doskonałe przygotowanie, znajomości metodyki nauczania orazwielu zalet moralnych i intelektualnych, wyselekcjonowany > > 11. W teorii Komeńskiego silną rolę odgrywa natura. Wskaż trzy przykłady, w których odwołuje się do natury w procesie nauczania i wychowania.
W wychowaniu zalecał opierać się na porządku naturalnym, podręcznik z treściami z biologii, > > 10. Wymień strukturę szkolnictwa wg Marycjusza.
równy dostęp do szkół dla wszystkich niezależnie od pochodzenia społ Program nauczania opierał na cyklu 7 sztuk wyzwolonych, a w szczególności na trivium, podkreślał różnice w indywidualnychuzdolnieniach młodzieży, Wymagał od nauczyciela doskonałego przygotowania,znajomości metodyki nauczania oraz wielu zalet moralnych i intelektualnych, Akademia - studia…
… MYŚLI PEDAGOGICZNEJ:
Erazm z Rotterdamu(1467-1536) - książe humanistów, nauczyciel Europy, Autor dzieł : „Pochwała głupoty”, „Podręcznik żołnierza Chrystusowego”, „O wczesnym rozpoczynaniu kształcenia chłopców”, „Rozmowy potoczne”,  Zagorzały orędownik pokoju,  Był zwolennikiem liberalizmu w wychowaniu,  Twórca etyki religijnej, „kodeksu” obyczajowego, zawierającego podstawowe zasady zachowania…
… były właściwie nagradzane,  Podkreślał ścisły związek studentów i profesorów, twierdził , że studenci powinni rozsądnie wybierać kierunek własnych studiów, odpowiedzialnie przygotowywać się na wykłady i ćwiczenia, być systematyczni w nauce, a przede wszystkim okazywać zapał w zdobywaniu wiedzy, Andrzej Frycz Modrzewski (1503-1572) -(nadal renesans)
 Autor dzieł: „O poprawie Rzeczypospolitej”, „Mowy o karze…
… i wydawnictw. geneza- był to ruch rel-polit-społ zapoczątkowany przez MLutra w XVI wieku, mający na celu odnowę chrześcijaństwa.  > > 1. Wymień dwóch znanych sofistów. Protagoras z Abdery, Gorgiasz z Leontinoi, Hippiasz z Elidy, Krycjasz
> > 2. Cnota wg Sokratesa jest: cnota była dobrem bezwzględnym, dobrem najwyższym, o które człowiek winien zabiegać, nie licząc się z niebezpieczeństwami i śmiercią…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz