To tylko jedna z 13 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy eksploatacji obiektów transportu lądowego Dworce kolejowe Dworzec kolejowy to budynek z rozbudowana infrastrukturą służącą do obsługi kolejowego ruchu pasażerskiego lub towarowego. Kategorie dworców kolejowych w Polsce podział wprowadzony w 1 maja 2005 roku przez PKP S.A Oddział Dworce Kolejowe, zarządcę największych dworców kolejowych w Polsce (wówczas -72 dworce, obecnie 73 dworce) ze względu na: • rodzaj przyjmowanych pociągów (Intercity, regionalne) • rodzaj ruchu: - dworce pasażerskie * osobowe • pospieszne - dworce towarowe, • stopień odprawy podróżnych; - kat. A - o rocznej odprawie podróżnych powyżej 2 min, (15 placówek), - kat. B - o rocznej odprawie podróżnych przedziale 1-2 min, (21 placówek), - kat. C - o roczne] odprawie podróżnych w przedziale 0,3 - 1 min, (35 placówek), - kat. D - o rocznej odprawie podróżnych poniżej 0,3 min, (2 placówki). Przystanki osobowe Przystanek osobowy to samoistny element infrastruktury kolejowej, który musi być osygnalizowany wskaźnikami W16 i W4, gdzie zgodnie z rozkładem jazdy zatrzymują się pociągi osobowe Przystanek osobowy • Warunkiem istnienia przystanku jest wyznaczenie (wybudowanie) na nim peronu / peronów, na których prowadzona jest wymiana pasażerska z zapewnieniem bezpieczeństwa podróżnych. Przystanki osobowe mogą być wyposażone w budynek przystankowy z kasą biletową, poczekalnią itp. Przystanek osobowy • Przystanki zasadniczo nie są wyposażone w semafory. • Jeśli czasem na początku przystanku znajduje się semafor wynika tylko z tego, że szlak jest podzielony na odstępy, których rozdzielnikami są semafory odstępowe • Semafory odstępowe ustawia się zawsze na początku przystanku, by zatrzymany pod nimi pociąg znalazł Punktami ekspedycyjnymi są: Przystanki osobowe - Ładownie - Bocznice' Stacje kolejowe: obszar komunikacji obejmujący określony układ torowy wraz z obiektami technologicznie związanymi, przewidziany w układzie linii kolejowych do wykonywania określonej pracy przewozowej w zakresie operacji przewozowych Posterunki ruchu Zadaniem posterunków ruchu jest sprawne prowadzenie pociągów zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy oraz zapewnienie bezpieczeństwa ich przejazdu. Posterunki następcze pełnią główną rotę w prowadzeniu ruchu pociągów, ich zadaniem jest regulowanie następstwa pociągów, czyli ich wypuszczania w trasę przy spełnieniu warunku, że
(…)
… kierunku),
krzyżowy (uląkł krzyżują się na stacji) oraz z poleczonymi obydwoma układami torów,
b) krańcowe (początkowe i końcowe), czyli to wyłapujące na początku lub końcu linii kolejowej i
najczęściej takie stacje mają czołowy układ torów.
c) pośrednie: występująca miedzy stacjami węzłowymi. krańcowymi lub pomiędzy stacją węzłową ,
a krańcową: stacje pośrednie mają najczęściej układ torów przechodni…
… - przejazd składu z tom ładowni na tor główny zasadniczy i wyjazd na szlak:
Przykładowe przebiegi - przejazd składu z toru ładowni na lor główny zasadniczy i wyjazd na szlak:
Przykładowy schemat stacji węzłowej (układ widłowy szlaków)
Przykład stacji pośredniej linii jednotorowej z jednym torem bocznym ładunkowym, wyposażonej w
mechaniczne scentralizowane urządzenia SRK, z sygnalizacją kształtową
Podstawy…
….
ZSRR).
c) postojowe, czyli miejsca gdzie stacjonują składy pociągów pasażerskich (czasem też pojazdów
trakcyjnych - np. szynobusów); tam prowadzone są ich naprawy, mycie, zaopatrywanie w środki
potrzebne do realizacji przewozu (woda, gaz, pościel, środki sanitarne, itp). Na stacjach postojowych
realizowane jest tez zestawianie składów pasażerskich, które następnie są wyprawiane na perony
stacyjne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)