Błąd wychowawczy to niewłaściwość w postępowaniu wychowawców (rodziców, nauczycieli, innych osób, instytucji, środowisk) z dziećmi i młodzieżą w procesie ich rozwoju i wychowania. (H. Izdebska)
Błąd wychowawczy to takie zachowanie wychowawcy, które stanowi realną przyczynę lub ryzyko powstania szkodliwych dla wychowanka skutków (…) wszędzie tam, gdzie obserwujemy zaburzenia interakcji między wychowawcą a wychowankiem a szczególnie jej zerwanie, możemy z ogromnym prawdopodobieństwem mówić o błędzie wychowawczym. (A. Gurycka)
Klasyfikacja błędów wychowawczych:
Błędy postawy - wynikające z wadliwych nastawień wobec wychowanka, które mają charakter utrwalony i powtarzalny w podobnych sytuacjach wychowawczych;
Błędy sytuacyjne - niekorzystnie wychowawczo, incydentalne, przemijające zachowania, prowokowane przez sytuacje interpersonalną, w której znajdują się wszystkie podmioty sytuacji wychowawczej.
Dwubiegunowe kryteria błędów wychowawczych ze względu na zachowanie wychowawcy (A. Górycka):
Stanowią one skale, na których można określić stopień występowania danego kryterium, emocje skierowane na dziecko, koncentracja na nim i jego zadaniach;
Można uznać, że w punktach centralnych tych skal (lub w obszarze tych punktów) znajduje się nasilenie optymalne, zrównoważone, umiar...
...SOCJOMETRIA
Nie jest to nowa metoda, powstała w latach dwudziestych XX w. i stosowana była przez Janusza Korczaka. Funkcjonuje obecnie w wielu postaciach, i jest chętnie stosowana przez psychologów, pedagogów i socjologów ze względu na łatwość przeprowadzenia badań i ekonomiczność pozwalającą w krótkim czasie i przy niewielkim nakładzie pracy uzyskać cenne informacje o badanej grupie.
Socjometria
Metoda stosunków społecznych w małych grupach;
Na podstawie odpowiedzi na pytania o wybory i odrzucenia tworzy się socjogram, czyli graficzny obraz postrzeganych przez uczestników relacji i kontaktów w grupie;
Można też policzyć rożne wskaźniki – np. pozytywną lub negatywną socjometryczną pozycję każdej osoby, ekspansywność poszczególnych uczestników, spoistość grupy;
Metoda pomocna w zarządzaniu niewielkimi grupami ludzi;
Pozwala rozpoznać nieformalnego lidera (tzw. gwiazdę socjometryczną);
Każdą grupę znamionuje zróżnicowanie z racji pozycji zajmowanych przez jej członków w
tzw. strukturze grupowej...
BŁĄD WYCHOWAWCZY, JAKO ELEMENT DIADNOZY ŚRODOWISKA SZKOLNEGO I RODZINNEGO Błąd wychowawczy to niewłaściwość w postępowaniu wychowawców (rodziców, nauczycieli, innych osób, instytucji, środowisk) z dziećmi i młodzieżą w procesie ich rozwoju i wychowania. (H. Izdebska) Błąd wychowawczy to takie zachowanie wychowawcy, które stanowi realną przyczynę lub ryzyko powstania szkodliwych dla wychowanka skutków (…) wszędzie tam, gdzie obserwujemy zaburzenia interakcji między wychowawcą a wychowankiem a szczególnie jej zerwanie, możemy z ogromnym prawdopodobieństwem mówić o błędzie wychowawczym. (A. Gurycka) Klasyfikacja błędów wychowawczych:
Błędy postawy - wynikające z wadliwych nastawień wobec wychowanka, które mają
charakter utrwalony i powtarzalny w podobnych sytuacjach wychowawczych;
Błędy sytuacyjne - niekorzystnie wychowawczo, incydentalne, przemijające zachowania,
prowokowane przez sytuacje interpersonalną, w której znajdują się w
(…)
… chodzenia do szkoły
Wagarowanie
- odczuwanie poważnego stresu w związku z
uczęszczaniem do szkoły, który może przejawiać się
w symptomach emocjonalnych: lęk, złość, płacz,
rozdrażnienie,
- dzieci ujawniają narastający lęk w czasie wyjścia do
szkoły mimo wcześniejszych deklaracji chęci pójścia
do niej,
- dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, bóle głowy,
nudności, wymioty,
- unikając szkoły dziecko pozostaje w domu, gdzie
czuje się bezpieczne,
- dziecko nie neguje wartości szkoły i nauki, jest
zdolne do satysfakcjonujących osiągnięć szkolnych
- brak zachowań antyspołecznych.
- brak lęku czy strachu przed uczęszczaniem do
szkoły,
- brak dolegliwości somatycznych,
- ukrywanie absencji szkolnych przed rodzicami,
wagarowicze nie pozostają w domu,
- brak zainteresowań nauką szkolną, niskie osiągnięcia
szkolne,
- przebywanie wśród rówieśników przejawiających
zachowania antyspołeczne.
CZYNNIKI WYSTĘPOWANIA ZJAWISKA ODMOWY CHODZENIA DO SZKOŁY
Unikanie specyficznych miejsc i sytuacji w szkole budzących strach lub nadmierną lękliwość;
Ucieczka od szkolnych sytuacji awersyjnych, np. problemów z rówieśnikami lub
nauczycielami;
Lęk przed rozstaniem lub skupianie na sobie uwagi;
Gratyfikujące…
… – problem trwa od kilku tygodni do roku
Chroniczna – obejmuje cały rok szkolny lub więcej.
Diagnoza problemu:
Medyczny i fizyczny kontekst funkcjonowania dziecka wraz z historią rozwoju;
Historia pojawienia się problemu i rozwój symptomów unikania szkoły
Relacje rówieśnicze dziecka;
Stresory – miejsca wywołujące strach w perspektywie dziecka;
Psychologiczna i psychiatryczna charakterystyka…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)