Fragment notatki:
…Uczniowi niepełnosprawnemu każda szkoła zapewnia:
- Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
- Dodatkowe zajęcia edukacyjne
- Zajęcia specjalistyczne wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami
Rozwojowymi…
…Indywidualny program edukacyjno terapeutyczny zawiera:
- Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych
ucznia;
- Rodzaj i zakres zintegrowanych działań o charakterze rewalidacyjnym;
- Formy i metody pracy z uczniem;
-Ustalone przez dyrektora formy, sposoby i okres udzielenia uczniowi pomocy psychologiczno pedagogicznej oraz wymiar godzin;
- Zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne;
- Działania wspierające rodziców, uczniów oraz zakres współdziałania z poradniami,
placówkami….
…Biopsychiczne przyczyny braków w nauce
- Uzdolnienia
- Poziom rozwoju umysłowego
- Cechy charakteru, temperament
- Zaburzenia w układzie nerwowym
- Choroby somatyczne
- Defekty narządów zmysłowych
- Zaburzenia i braki w funkcjonowaniu procesów poznawczych…
…Pedagogiczna typologia rodzin (Stanisława Kawula):
- Wzorowe – stwarzają najlepsze warunki wychowawcze
- Normalne – przeciętna rodzina w środowisku
- Jeszcze wydolne wychowawczo – niedomagania wychowawcze, rodzina czyni wysiłki by
swoja sytuacje poprawić
-Niewydolne wychowawczo – niepowodzenia życiowe poszczególnych członków rodziny, o
trudnej sytuacji ekonomicznej
- Patologiczne – brak więzi, brak stałych postaw ekonomicznych, znacznie odbiegają od
rodziny normalnej, członkowie rodziny lub całe rodziny pozostają w konflikcie z prawem….
Diagnostyka psychopedagogiczna – Dr A. Pawlak metody diagnostyczne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO Z USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY ZAPEWNIA W SZCZEGÓLNOŚCI:
Możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież
niepełnosprawną zgodnie z indywidualnymi potrzebami
Opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi
Kształcenie specjalne może być organizowane we wszystkich typach szkół: podstawowych, gimnazjach, ponadgimnazjalnych:
Ogólnodostępnych Ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi Ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi Integracyjnych Specjalnych
Do kształcenia specjalnego uprawnione są dzieci na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez wniosek rodziców lub opiekunów prawnych przez publiczną poradnię psychologiczno pedagogiczną. Kształcenie Specjalne – jest organizowane także dla dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi i zaburzeniami psychicznymi przebywających na leczeniu w zakładach opieki zdrowotnej. KTO ZAJMUJE SIĘ ORGANIZACJĄ
Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego na wniosek rodziców, zapewnia mu odpowiednia formę kształcenia;
Jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu ma miejsce zamieszkania dziecka. KSZTAŁCENIE SPECJALNE ORGANIZUJE SIĘ DLA – dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej:
Niesłyszących Słabosłyszących Niewidomych Słabowidzących Z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją Z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim Z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym Z autyzmem, w tym zespołem Aspergera Z zaburzeniami sprzężonymi Dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym KSZTAŁCENIE SPECJALNE DLA DZIEC
(…)
… Aspergera
Z zaburzeniami sprzężonymi
Dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
społecznym
KSZTAŁCENIE SPECJALNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Z chorobami przewlekłymi
Z zaburzeniami psychicznymi
Z zaburzeniami zachowania
Zagrożone uzależnieniem
1
© Copyright by Greg 2012
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO
Określona…
… zespołu klasowego, grupy rówieśniczej, zespołu zainteresowań,
stowarzyszeń szkolnych;
Rola członka społeczności szkolnej – członka zbiorowości szkolnej, społeczność uczniów,
pedagogów, innych pracowników.
5
© Copyright by Greg 2012
OBSZARY:
OBSZAR ROLI UCZNIA – dojrzałość szkolna dziecka, osiągnięcia i niepowodzenia szkolne,
zainteresowania i uzdolnienia, specyficzne trudności dydaktyczne, relacje…
… dla uczniów niepełnosprawnych.
UCZNIOWI NIEPEŁNOSPRAWNEMU KAŻDA SZKOŁA ZAPEWNIA:
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
Dodatkowe zajęcia edukacyjne
Zajęcia specjalistyczne wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami
rozwojowymi
W tym szczególności
Realizacja zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego
Odpowiednie warunki do nauki, środki dydaktyczne
Realizacja programu…
… pedagoga szkolnego, współpraca z poradnią psychologiczno –
pedagogiczną i innymi instytucjami, funkcjonowanie świetlicy;
Środowisko nauczycieli – stan i rodzaj wykształcenia, doświadczenie pedagogiczne,
doskonalenie zawodowe i specjalizacje, metody i środki dydaktyczne i wychowawcze, kultura
językowa, cechy relacji z dziećmi, postawy wychowawcze, postawy wobec problemów i
zjawisk społecznych, system…
…) na temat szkoły, nauczycieli, uczniów
Charakter osiągnięć szkolnych
POWODZENIA I NIEPOWODZENIA SZKOLNE
Zagadnienia przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci są przedmiotem badań pedagogów,
psychologów, socjologów i polityków oświatowych a także nauczycieli i rodziców
Niepowodzeniami zajmowali się
Konopnicka
Kupisiewicz
R. Radlińska
6
© Copyright by Greg 2012
W. Okoń
Osiągnięcie przez uczniów…
… (akomodacja)
Inercję (bierność, obojętność)
Opozycję (odrzucenie, sprzeczność interesów, konflikty)
4. Zasada relatywności wpływu warunków środowiska rodzinnego
Zasada ta oznacza, że występowanie w rodzinach podatnych lub tych samych
warunków i cech nie oznacza identyczności wpływów wychowawczych tych
rodzin;
Faktyczne znaczenie cech i warunków rodziny polega na niepowtarzalnym ich
układzie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)