DEFINICJE WYCHOWANIA WYRÓŻNIONE ZE WZGLĘDU NA RODZAJ DEFINICJI:
Definicje sprawozdawcze (analityczne) – starają się w miarę wiernie odtworzyć sens pojęcia
„wychowanie” zawierający się w języku naukowym i potocznym, np.: Sośnicki: „wychowanie
jest przeważnie urabianiem od zewnątrz przez celową i świadomą czynność wychowawcy”
Definicje projektujące (syntetyczne) – nadają pojęciu„wychowanie” nowe znaczenie, tylko w
niewielkim stopniu lub w ogóle, uwzględniają znaczenie tego pojęcia w języku naukowym i
potocznym, np.: Romana Miller: „wychowanie jest to interwencja w dialektyczny stosunek
człowieka i świata, regulującą ich wzajemne stosunki za pomocą twórczego współdziałania
dotyczącego rozwoju społecznego i jednostki”
Definicje regulujące – częściowo dostosowują treść definiowanego pojęcia do jego znaczenia
zastanego, stosowanego w języku naukowym lub potocznym, a częściowo je zmieniające, np.:
Muszyński: „mówiąc o wychowaniu mamy na myśli zamierzone wpływanie na sferę
wolicjonalno – emocjonalną jednostki” (sfera wolicjonalno – emocjonalną W. Stern –
dyspozycje psychiczne kierunkowe – kierunek naszych działań – emocje, motywacje,
uczucia, zasady moralne )
Definicje perswazyjne – wykorzystanie przy definiowaniu jakiegoś pojęcia takiego zbioru
jego właściwości, który ma pozytywny lub negatywny ładunek oceny (emocjonalny), np.:
Sujak: „wychowanie jest włączeniem się człowieka dojrzałego w proces rozwoju
psychicznego, który rozgrywa się na jego oczach w człowieku mniej dojrzałym”
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)