To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
FENOMEN WYCHOWANIA W WIELORAKOŚCI JEGO NAZW I UJĘĆ 1. Ujęcia „wychowania” podkreślające jego związek z konkretnym życiem - rzeczywistość wychowania - doświadczenie wychowania - fenomen (zjawisko) wychowania - świat wychowania - system wychowawczy - praktyka wychowania a wychowanie jako praxis 2. Ujęcia „wychowania” podkreślające jego charakter, znaczenie i funkcję w życiu człowieka i społeczności - Prakseologiczne definicje „wychowania” - Ewolucyjne definicje „wychowania” - Sytuacyjne definicje „wychowania” - Adaptacyjne definicje „wychowania” UJĘCIA „WYCHOWANIA” PODKREŚLAJĄCEGO JEGO ZWIĄZKE Z KONKRETNYM ŻYCIEM - rzeczywistość wychowania Pojęcie „rzeczywistość wychowania” oznacza fakt (stan) naszego życia indywidualnego i społeczne, umieszczony w konkretnej perspektywie czasowej i kulturowej. Przez to pojęcie wskazuje się, że w całej „rzeczywistości” istnieje ta jej część, która odnosi się do wychowania. Zadaniem pedagoga jest odkrywanie podstawowych struktur procesu wychowania, ukazywanie i wydobywanie ich znaczenia. Gdy struktury te są już naszkicowane, powinny następnie znajdować swoje zastosowanie w praktyce, w osiąganiu celu działalności wychowawczej. - doświadczenie wychowania Przez pojęcie „doświadczenie” (łac. „experientia”) akcentujemy poznanie towarzyszące lub następujące, które możemy otrzymać w ramach konkretnego przeżywania i działania wychowawczego. Czasami z „doświadczeniem” łączy się także wywoływanie (lub powtarzanie) określonych zjawisk w celu lepszego ich poznania. Nie można jednak zatrzymywać się (poprzestawać) na aspektach aktualnie obecnych w „doświadczeniu”. Ma ono bowiem zawsze podwójny charakter : ciągłości, interakcji, zarówno w wymiarze czasowym (przeszłości-teraźniejszosći-przyszłości), jak też w sensie zawartości (treści) pojęcia, która może być wewnętrzna, zewnętrzna, podmiotowa, przedmiotowa, kulturalna, historyczna, ontologiczna, wartościująca (aksjologiczna), religijna itp. - fenomen (zjawisko) wychowania Od gr. „phainomenon” - to, co się zjawia, czyli zjawisko fizyczne lub psychiczne, będące przedmiotem poznania zmysłowo-doświaczalnego (może nim być np. zjawisko zmiany pod wpływem wychowania). W języku codziennym pojęcie „fenomen”/”zjawisko” często jest synonimem pojęcia „fakt”. Wskazuje się przez nie na coś precyzyjnego, względnie stałego i długotrwałego, co narzuca się i pozwala, właśnie dzięki swojej trwałości, na dokonanie racjonalnego i naukowego potwierdzenia, kontroli i weryfikowania, a przez to samo również opisania i przewidywania także w odniesieniu do faktu działalności wychowawczej. W takim znaczeniu mówić o „zjawisku wychowania”(„fenomenie wychowania”) lub o „fakcie wychowawczym” oznacza przywoływać zdarzenia występujące w wychowaniu i widzieć możliwości ujmowania ich i określenia przy pomocy analizy racjonalnej lub naukowej.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)