Potoczne teorie wychowania - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1239
Wyświetleń: 4515
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Potoczne teorie wychowania - omówienie - strona 1 Potoczne teorie wychowania - omówienie - strona 2 Potoczne teorie wychowania - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Potoczne teorie wychowania
Każdy człowiek dysponuje stereotypową wiedzą potoczną również na temat wychowania i kształcenia- „pedagogiczni eksperci”
NAUKOWIEC
LAIK
Systematyczne budowanie teorii, dbałość o spójność, empiryczna weryfikacja
Nieprecyzyjne stosowanie pojęć i teorii, wyjaśnianie uproszczone
Weryfikowanie zgodne z procedurami naukowymi
Selektywna weryfikacja własnych teorii, dowody dobierane do hipotezy
Systematyczne określanie zmiennych
Wyjaśnienie zjawisk poszukiwane w sposób sporadyczny i nieusystematyzowany, wybierane te zgodne z poglądami i założeniami
Pytanie o relacje między zjawiskami
Podejście powierzchowne, uproszczone
Wyjaśnianie zjawisk bez odnoszenia się do wyjaśnień metafizycznych
Wyjaśnienia pod postacią sądów niepodlegających weryfikacji
WIEDZA
TYP POZNANIA
POTOCZNA NAUKOWA
Rodzaje wiedzy o wychowaniu:
Naukowa Filozoficzna
Mityczna
Religijna
Publicystyczna
Estetyczna
Potoczna
Wiedza potoczna bazuje na:
Wiedzy osobistej
Ma charakter zdroworozsądkowy
Jest zbiorem przekonań, opinii, idei na temat wychowania
Względna spójność twierdzeń
Przeciwieństwo wiedzy naukowej
Oparta głównie na praktyce
Cele praktyczne
Indywidulana, jednostkowa, biograficzna
W dużej mierze epizodyczna
Nie do końca świadoma
Jest obecna w przysłowiach i dowcipach
MITY I STEREOTYPY
Szkoła miejscem wszechstronnego rozwoju ucznia
Niezbędność wykształcenia
Wiedza najważniejszym elementem wykształcenia (a co z praktyką???)
Im więcej materiału tym lepiej.
WYCHOWANIE (1) WYCHOWANIE (2) KSZTAŁCENIE
1.Obejmuje rozwój umysłowy, emocjonalny, motywacje i same działania jednostki
2. Kształtowanie charakteru w kierunku realizacji celów wartościowych moralnie
Wychowanie w wąskim ujęciu to przedmiot zainteresowania teorii wychowania
Nas interesuje przede wszystkim oddziaływanie- mniej koncentrujemy się na efektach
Wychowanie, jako savoir-vivre? Dobre wychowanie? Bon ton?
Definicje tworzone w ramach różnych dyscyplin naukowych
Pedagogika:
Wychowanie, jako układ oddziaływań wywołujących zmiany osobowości człowieka
Psychologia:
Wychowanie to dynamiczny, złożony układ wzajemnie od siebie zależnych procesów wywierania wpływu na jednostkę w celu zrealizowania projektu osobowości

(…)

….Oddziaływanie na człowieka łącznie z socjalizacją i inkulturacją Rozumienie wychowania:
Dyrektywne- wychowanie, jako dokonywanie zmian w rozwoju wychowanka
Niedyrektywne-, jako wspomaganie wychowanka w rozwoju
Proces bezpośredniego dokonywania zmian rozwoju poprzez wywieranie wpływu
Żadna metoda nie jest gwarancją sukcesu
Działania wychowawcy, jako warunek sukcesu, ograniczona aktywność wychowanka
Duże…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz