To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PEDAGOGIKA NIEDYREKTYWNA Carl Ronson Rogers C.R ROGERS- pedagog i psychoterapeuta amerykański (humanistyczny, choć początkowo przez 22 lata behawiorysta). Książki : Terapia skoncentrowana na kliencie; O stawaniu się osobą . Psychologia humanistyczna Rogersa: -prowadzenie terapii jest możliwe gdy terapeuta wierzy w klienta i daje mu swoje wsparcie -terapeuta daje możliwośc rozwoju osobowości klienta - nie ma pacjenta jest klient -rola terapeuty polega na bezwarunkowej akceptacji klienta -PODEJŚCIE NIEDYREKTYWNE; SKONCENTROWANE NA KLIENCIE -twórcy pedagogiki niedyrektywnej (powołują się na Rogersa jako promotora postawy niekierowanej) proponują porzucenie pedagogiki dyrektywnej, pedagogiki przymusu, na rzecz procesu wychowanie opartego na wzajemnej niezależności oraz braku kierowania . Dziecku są potrzebni dorośli po to, by mogło się bez nich obyć. - wychowanie niekierowane ma na celu akcentowanie sprzeciwu wobec tradycyjnych koncepcji wychowawczych. 3 zasady pedagogiki niedyrektywnej : 1. rezygnacja z oddziaływania na dziecko przez wzory osobowe, autorytety, na rzec samodzielności dziecka i obdarzania go zaufaniem i współodpowiedzialnością 2. odejście od z góry założonych celów i programów wychowawczych na rzecz bezwarunkowej akceptacji dziecka 3. brak represji, mechanizmów konformizacji, nacisków na rzecz samostanowienia, samokontroli, samooceny -również odmienna postawa wychowawcy , musi on być: 1 . autentyczny (bycie sobą) 2. gotowy do udzielania pomocy 3 . empatyczny (wrażliwy na uczucia, postawy) 4 . twórczy (zdolność do zmiany, elastyczność) -aktem przemocy jest wychowywanie dziecka wobec określonych standardów rozwojowych - podstawą wszelkich zmian i rozwoju człowieka powinno być stwarzanie odpowiednich do tego warunków - niedyrektywna postawa wychowawcy : nienarzucanie wzorów osobowych żadną z dróg. Jeśli dziecko ma się z kimś identyfikować to tylko wtedy kiedy samo dokonuje wyborów. - pedagogika niedyrektywna odwołuje się do psychologii humanistycznej i zainteresowania humanum - wspieranie możliwości, zdolności, osobistego rozwoju jednostki. A także do takich postulatów jak m.in.: - autonomia i współzależność społeczna, samourzeczywistnianie się, ponoszenie odpowiedzialności za siebie, orientacja człowieka na cel i sens własnego życia , holizm (postrzeganie człowieka jako niepodzielnej całości psychiki i ducha) - na bazie rogersowskiej terapii niedyrektywnej- wychowanek jest najlepszym przewodnikiem dla samego siebie. Wychowawca (facylitator) nie kieruje tym procesem, ale jest zaangażowany jako neutralny słuchacz w pełni akceptujący rozmowę.
(…)
… się osobami ułatwiającymi dziecku uwalnianie się i działanie jego indywidualnych sił rozwojowych.
Krytyka pedagogiki niedyrektywnej:
- przypisuje się jej miano potocznej teorii wychowania, w której wiedza formułowana jest za pomocą języka codziennego i traktowana jako coś oczywistego
- nie można przenosić zasady równości wzajemności z sytuacji terapeutycznej na wychowawczą
Obdarzanie dziecka zbyt dużym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)