Pedagogika ogólna - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1260
Wyświetleń: 3437
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika ogólna - omówienie - strona 1 Pedagogika ogólna - omówienie - strona 2 Pedagogika ogólna - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

PEDAGOGIKA OGÓLNA Wykład nr 1 17.03.2013
Pedagogika - nazwa na cześć niewolnika, który uczył dzieci. Pajdagogos.
Herbart opracował podstawy naukowej pedagogiki.
Po 1998 roku obawiano się, że nastąpi decentralizacja edukacji w Polsce; tak się jednak nie stało.
To szkoła wyznacza porządek w naszych głowach!
Po II wojnie światowej pedagogiem był każdy nauczyciel. Dawniej pedagog był przedstawicielem.
Nowa wiedza - jaka jest nowa wiedza? Jak uczynić szkołę bardziej przyjazną dla ucznia?
Wszelkie nieszczęścia biorą się z niewiedzy; ważna więc na wykładach będzie: neuroedukacja, plastyczność mózgu itp.
Młodzi ludzie są najlepsi do reformowania szkoły, ponieważ mają świeże umysły.
JOSH McDOWELL Budowanie miłości Dwie koncepcje, które odnoszą się do wszystkiego co wykonujemy w naszej pracy.
Rodzice mają wpływ na rozwój strukturalny tkanki nerwowej dziecka. Wcześniej uważano, że rodzimy się z pewnymi uwarunkowaniami, a więc twierdzono, że to natura nas kształtuje a nie wychowanie. Stwierdzono jednak, że struktura jest odzwierciedleniem naszego wychowania/zachowania. Atmosfera miłości wokół dziecka, brak stresu wpływa na określony rozwój tkanki mózgowej. Mózg nie jest ukształtowany przy narodzinach, ulega zmianie; mózg jest plastycznym tworem i sam zmienia się strukturalnie dzięki naszym przeżyciom, zwłaszcza jeśli są one ciągłe. To rodzice mają dokończyć dzieło kształtowania. To przeżycia i atmosfera w środowisku rodzinnym, socjalnym i jakość relacji wokół dziecka decyduje, które neurony przetrwają, a które zostaną zniszczone.
Udowodniono, że dzieci wzrastające w atmosferze miłości miały „otwarte” płaty czołowe. U morderców były one nieznacznie otwarte. Płaty czołowe odpowiadają m.in. za empatie dlatego mordercy nie byli empatyczni.
Różne więzi międzyludzkie mogą wpływać pozytywnie lub negatywnie na rozwój tkanki mózgowej. Tylko te tkanki wzmacniane przez więzy międzyludzkie nie zostaną „odcięte” (zniszczone). To m.in. rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka. Wpływ na rozwój tkanki mózgowej rodzice mają do 22-25 roku życia dziecka. Emocjonalne zaniedbanie ma ten sam destrukcyjny wpływ na tkanki dziecka jak krzywda wyrządzona fizycznie czy seksualnie!!
Nauczyciele powinni budować z uczniami więź emocjonalną, osobową oraz więź miłości. Edukacja bez więzi osobowej jest skazana na porażkę. Zasady/reguły bez więzi osobowej prowadzą do buntu. Edukowanie w kontekście więzi osobowej prowadzi do zmiany zachowania (eksperyment: badanie uczniów z bronią). Wychowanie ma być budowaniem relacji . Bardzo ważna jest wiara dorosłego w dziecko.
6 prostych kroków dla nauczyciela i rodzica w jaki sposób budować więzi emocjonalne z dzieckiem:

(…)

… uczenia się: „Słuchaj i ucz się” 2. Humanistyczno-adaptacyjny (edukować to akceptować)
Źródła: naturalizm, psychologia humanistyczna, pedagogika romantyczno-liberalna, personalizm
Rozwój dziecka: potencjał samorozwojowy, zdobywanie samowiedzy, niemierzalny
Zaufanie do wiedzy: akceptowana intuicja i wiedza nauczyciela, afirmacja dziecięcego braku wiedzy jako „naturalnego”, nieufność wobec poszerzania wiedzy ucznia, infantylizowanie treści, zaufanie do samowiedzy dziecka Koncepcje i decyzje: pozornie symetryczne (w rzeczywistości nauczyciel postępuje tak, by dziecko chciało tego, czego on chce); decyzyjność i koncepcyjność ucznia w sprawach drugorzędnych, decyzje dorosłych uzasadniane merytorycznie a nie statusem
Tworzenie wiedzy: osobiste, zindywidualizowane, skoncentrowane na relacjach…
…) trening współpracy z innymi Wspomaganie rozwoju/nabywania kompetencji komunikacyjno-twórczych
------
Uzyskiwanie osobistego rozumienia (interaktywne nadawanie sensu nowo spotykanym informacjom) Miejsce akulturacji, lokalny punkt oporu
--------
Społeczne konstruowanie znaczeń Program nauczania
tradycyjny humanistyczny refleksyjny emancypacyjny Centralnie określony, jednakowy dla wszystkich (przedmioty…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz