Czynniki kształtujące cenową wrażliwość nabywców

Nasza ocena:

5
Pobrań: 476
Wyświetleń: 2233
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Czynniki kształtujące cenową wrażliwość  nabywców - strona 1

Fragment notatki:

Czynniki kształtujące cenową wrażliwość nabywców :   Efekt wartości unikatowej   - nabywcy są tym mniej wrażliwi na cenę im bardziej unikatowy jest charakter produktu ( kolekcjonerskie )    (monety kolekcjonerskie, improwizacja artystyczna ) Efekt świadomości istnienia substytutów   - im mniejsza jest świadomość istnienia substytutów, tym mniejsza wrażliwość na cenę ( gadżeciaże)     ( Windows, usługa stomatologiczna ) Efekt trudnego porównania   - nabywcy są mniej wrażliwi na cene gdy nie mają możliwości porównania ( albo jest to bardzo trudne ) jakości produktów substytucyjnych ( szczepienia, Efekt globalnych wydatków   - nabywcy są mniej wrażliwi na ceny, im mniejszą część ich dochodu stanowi wydatek na dane dobro ( stąd też prawie niezależny od ceny popyt na niektóre tańsze produkty ) (pieczywo, usługi gazownicze ) Efekt końcowego pożytku   - tym mniejsza jest wrażliwość cenowa nabywców, im mniejszy jest wydatek na dane dobro w stosunku do całkowitego kosztu zakupu dobra finalnego Efekt podzielonych wydatków   - nabywcy są mniej wrażliwi na cenę, gdy część kosztów jest ponoszona przez kogoś innego    (zakupy grupowe ) Efekt utopionych pieniędzy   - nabywcy są mniej wrażliwi na cenę gdy produkt może być używany z innymi, zakupionymi wcześniej    (kosmetyki    i pędzle ) Efekt relacji ceny do jakości   - lepsza jakość, prestiż lub wyższy poziom ekskluzywności wywołują spadek cenowej wrażliwości nabywców.  Efekt zapasów   - wrażliwość na cenę maleje wraz ze zmniejszaniem możliwości przechowywania produktów Efekt szoku i oswojenia   - polega na tym, że bezpośrednio po wzroście cen popyt często znacznie maleje ( efekt szoku ), aby po pewnym czasie powracać do poprzedniego stanu ( efekt oswojenia z nową sytuacją ) Efekt rygla   - polega na tym, że większość ludzi wykazuje naturalną skłonność do utrzymywania osiągniętego wcześniej poziomu konsumpcji (mimo spadku dochodów realnych) korzystają wówczas z oszczędności, z kredytów lub rezygnują z mniej istotnych (mniej prestiżowych) składników swojej konsumpcji, tak aby utrzymać poprzedni poziom życia    ( postaw się, a zastaw się ) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (1)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Sylwia napisał(a):

2016-02-22 11:37:20

Jasno i przejzyscie :) Dla mnie wyczerpujaca ;)