To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawowym czynnikiem ekonomicznym wpływającym na decyzje zakupu przez nabywców są: *Ceny *Dochód Stopień nasilenia konsumpcji, jej zróżnicowania w czasie oraz przestrzeni popytu konsumpcyjnego staje się istotnym czynnikiem wpływającym na wybór cenowej strategii przedsiębiorstwa Nabywcy w swoich decyzjach przywiązują różną wagę do wysokości ceny w zależności od rodzaju towarów - zwykle najmniejszą w stosunku do używek Prawidłowością jest również to, że im dana grupa nabywców osiąga niższe dochodu, tym wyższa jest ich wrażliwość na ceny i każdą ich zmianę Zmiany cen oddziałują na popyt w ten sposób, że zwiększają lub ograniczają wielkość zakupów Popyt jest, na ogół, odwrotnie proporcjonalny do poziomu ceny ( prawo popytu ) czyli : Wzrostowi cen towarzyszy najczęściej zmniejszenie popytu Spadkowi cen towarzyszy najczęściej zwiększenie popytu Miernikiem stopnia reakcji popytu na zmiany cen jest współczynnik cenowej elastyczności popytu tj. stosunek względem zmiany popytu do względnej zmiany ceny . (wzór na współczynnik cenowej elastyczności popytu) Gdy dysponujemy stosunkowo niewielką liczbą obserwacji o zmianach cen i popytu, a również skala tych zmian jest znaczna, wówczas stosuje się łukową elastyczność popytu Wartości bazowe ceny i wolumenu interpretuje się jako średnie arytmetyczne ze względu na fakt, że elastyczność jest mierzona w łuku krzywej, gdzie zmiany cen i wolumenu mogą być duże. (wzór na łukową elastyczność popytu ) Zazwyczaj zmiany cen popytu są różnokierunkowe, dlatego też współczynnik cenowej elastyczności popytu przybiera wartości ujemne, Ep 0 sytuacje paradoksalne, gdy popyt i cena są jednokierunkowe, tj. wzrost ceny powoduje zwiększenie popytu, spadek ceny powoduje zmniejszenie popytu
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)