Członkostwo w OECD - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 623
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Członkostwo w OECD - wykład - strona 1 Członkostwo w OECD - wykład - strona 2 Członkostwo w OECD - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Członkostwo w OECD
Członkostwo zwyczajne:
Dwadzieścia najbardziej rozwiniętych państw świata (członkowie pierwotni OEEC oraz Stany Zjednoczone i Kanada) podpisało 14 grudnia 1960 r., a następnie ratyfikowało konwencję powołującą do życia OECD. Zgodnie z artykułem 16 Konwencji Rada OECD może zdecydować o zaproszeniu dowolnego rządu gotowego do przyjęcia na siebie obowiązków wynikających z członkostwa do przystąpienia do Konwencji. Status członka OECD uzyskuje państwo po złożeniu dokumentu przystąpienia do Konwencji rządowi-depozytariuszowi, którym jest rząd francuski (na mocy artykułu 14 ust. 2 Konwencji). Decyzja Rady OECD o zaproszeniu państwa do przystąpienia do organizacji powinna być jednomyślna, (zgodnie z artykułem 16 Konwencji). Jednak w każdym konkretnym przypadku Rada może jednomyślnie zdecydować o możliwości wstrzymania się danego państwa-członka od głosu w tej sprawie. Niezależnie od tego decyzja dotycząca przyjęcia nowego państwa do OECD ma zastosowanie do wszystkich członków.
W przypadku zaproszenia państwa do negocjacji, rokowania są prowadzone na forum właściwych komitetów i grup roboczych. Służą one omawianiu i rozwiązywaniu problemów, które wymagają załatwienia przed przystąpieniem do OECD. W okresie przedakcesyjnym państwo-kandydat musi podjąć działania w kierunku dostosowania swojego ustawodawstwa i innych standardów do wymogów OECD. Wyniki tych działań są oceniane przez ekspertów organizacji w corocznych raportach dotyczących stanu gotowości do członkostwa. W niektórych newralgicznych dziedzinach gospodarki danego państwa może być konieczne wprowadzenie kilkuletnich okresów przejściowo-dostosowawczych. W takim wypadku państwo-kandydat przedstawia listę wyjątków i zastrzeżeń, która musi zostać pozytywnie zaopiniowana przez odpowiednie komitety i grupy robocze, a także zaakceptowana przez Radę. Jeżeli ten warunek zostanie spełniony, a stan gotowości państwa do akcesji zostanie pozytywnie oceniony przez ekspertów OECD, wówczas do kandydata jest wystosowywane oficjalne zaproszenie do członkostwa.
Członkostwo stowarzyszone :
Oprócz członków pierwotnych i państw przyjętych w latach późniejszych, w pracach OECD uczestniczyły także państwa stowarzyszone z tą organizacją. Podstawą prawną członkostwa stowarzyszonego w OECD są przepisy artykułu 5 Konwencji o OECD. Według tych postanowień do osiągania swoich celów OECD może zawierać umowy z krajami nieczłonkowskimi i organizacjami międzynarodowymi, a także na warunkach określanych przez Radę, OECD może zapraszać rządy nieczłonkowskie i inne organizacje do udziału w jej pracach.
W 1961 r. Rada zaprosiła Finlandię do uczestniczenia w charakterze obserwatora w pracach komitetów OECD, w których brała ona udział w ramach OEEC (tj. transportu morskiego, przemysłu, maszyn i in.) oraz w kilku innych komitetach tej organizacji. Stan ten trwał do 1969 r., gdy Finlandia uzyskała status pełnoprawnego członka.

(…)

… najważniejszych dla organizacji.
W działalności merytorycznej OECD istotną rolę odgrywają specjalistyczne komitet) sektorowe, grupy robocze, grupy konsultacyjne, zespoły ekspertów (działające stale lub ad hoc) i inne organy pomocnicze. Ich członkami są funkcjonariusze administracji państwowej i eksperci z państw członkowskich. W chwili obecnej działa około 30 głównych komitetów sektorowych, które obejmują swoim…
… się na zebraniu, powołanie ad hoc Gubernatora nominowanego przez odpowiedni kraj członkowski, co nie wymaga zatwierdzenia przez Konferencję Ministrów. Przy podejmowaniu decyzji zachowuje on status właściwego Gubernatora (Art. 17a, 17b, 17c). Podczas głosowania każdy Gubernator dysponuje jednym głosem. Decyzje zapadają zwykłą większością głosów. Okres urzędowania każdego Gubernatora wynosi dwa lata (Art. 17d, 17e…
… o budżet Organizacji przedkładany przez Radę Gubernatorów,
rozpatrywanie i podejmowanie decyzji w oparciu o rachunek wyników i sprawozdania biegłych rewidentów przedkładanych przez Radę Gubernatorów,
• zwoływanie spotkań (zebrań) konsultacyjnych dla tych krajów członkowskich i w takich celach i miejscach, które Konferencja Ministrów uzna za właściwe,
• zatwierdzanie wszelkich poprawek do Statutu…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz