Chrześcijaństwo II-III w.n.e.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Chrześcijaństwo II-III w.n.e. - strona 1 Chrześcijaństwo II-III w.n.e. - strona 2

Fragment notatki:

CHRZEŚCIJAŃSTWO II-III W. N.E. Apokalipsa nie nastąpiła - państwo rzymskie nie upadło, a Kościół rozrósł się liczebnie. Państwo nie prześladowało co do zasady
chrześcijan - konieczność ewolucji myśli chrześcijańskiej. Chrześcijaństwo przenika także do bogatych grup społecznych - myśl
chrześcijańska nie może dalej pozostawać obojętna na sprawy tego świata. Chrześcijaństwo a państwo Koncepcja tradycyjna
- potępienie państwa należy unikać kontaktu z państwem
- ciągłe oczekiwanie na koniec świata, sprawy ziemskie są nieważne,
Koncepcja umiarkowana
- należy aprobować państwo jako instytucję
- państwo to nie tylko karci przestępców, ale także jest narzędziem karcenia fałszywych chrześcijan
- ma ono zapewniać jedność Kościoła
- dwustronne złagodzenie stanowisk - stoickie Cesarstwo, mniej radykalny Kościół
- Ireneusz, II w., biskup Lyonu - państwo jest po to, by powstrzymywać nikczemników
- potrzebne poganom, a nie chrześcijanom
- należy szanować państwo, np. płacić podatki, ale nie brać udziału w polityce - domena pogan Chrześcijaństwo a prawo - gdy państwo rzymskie jest potępiane, to potępiane jest i jego prawo
- wyróżnienie dwóch porządków prawnych:
- prawo boskie
- nieomylne, jedyne, niezmienne
- jego źródła to Pismo Święte i głos sumienia
- prawo ludzkie (ziemskie) - jest zmienne, a przez to niepewne.
- nie są porządki równe sobie
- Bóg jest kreatorem, a pochodzące od niego prawo jest wyższe od ziemskiego
- podstawa odpowiedzi na pytanie o obowiązywanie prawa ziemskiego
- prawo ludzkie obowiązuje tylko wtedy, gdy jest zgodne z prawem boskim
- charakterystyczne dla rozwoju myśli chrześcijańskiej
- jeśli jest sprzeczne - wiernego chrześcijanina nie wiąże
- nie może mu ulegać
- nie może zmienić tego prawa, bo pochodzi od władcy, a władza pochodzi od Boga
- nie wolno się buntować, nie wolno się też podporządkować
Można zostać tylko męczennikiem.
Proces stałego adoptowania się w II w. chrześcijan do realiów państwa rzymskiego (ze świadomością odchodzenia od Ewangelii) -
rozwiązanie w zakonach (z dala od władzy państwowej i własności). Szkoła aleksandryjska - Orygenes, Klemens Aleksandryjski, Tertulian
- chrześcijańscy filozofowie z szacunkiem dla filozofii hellenistycznej
- Rzym mógłby zrobić dużo dobrego, gdyby był państwem chrześcijańskim
- nie tylko powstrzymuje nikczemników, ale i szerzy Ewangelię
- posłuszeństwo, ale nie gdy zagraża to perspektywie zbawienia ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz