To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Cementy portlandzkie są najwazniejszą grupą cementow. Przez wyprazenie mieszaniny zmielonych wapieni, gliny i margli otrzymuje się najpierw klinkier cementowy, ktory po zmieleniu daje cement. Przecietay sklad cementu portlandzkiego jest nastejąujący: • tlenekwapnia CaO 62-68% • krzemionka SiO2 18-25% • tlenekglinu A1 2O3 4-8% • tlenek magnezu MgO 0,5-5% • tlenek zelaza(III) Fe 2O3 2-4% . tlenek siarki(VI) SO3 1-3%. Cement portlandzki jest mialkim delikatnym proszkiem o jasnym lub szarym zabarwieniu z odcieniem zielonkawymJiStopieri rozdrobnienia cementu wply-wa znacznie na czas zwiq_zania i twardmenia oraz wytrzymalosc. Grudki daja^cesi? latworozetrzec w palcach nie wplywaja^najakosc cementu. Grudki twarde wskazuj^. na zlezenie. Zmniejszenie aktywnosci cementu, przy rownoczesnymbraku zmian w wygla^dzie i uziarnieniu, swiadczy o jego zwietrzeniu, ktore jest wynikiem reakcji skladnikow cementu z para_ wodna^ i dwutlenkiem w?glaz powietrza. Zjawisko to powoduje stopniowe obnizeniewtasciwosciwia^zq-cych cementu. Zwietrzenie cementu zachodzi podczas dlugotrwalegoprzecho-wywaniazwlaszcza w nieszczelnych opakowaniach, w pomieszczeniach o duzejwilgotnosciwzgl^dnej powietrza. Zmniejszenie wytrzymalosci cementu przechowywanego przez jeden rok wynosi przeciemie 20-30% w stosunku do wytrzymalosci cementu swiezego, Transport cementu Obecnie wykorzystywane są nastepujące formy transportu morskiego cementu: • przewoz w workach i kontenerach, • przewoz luzem masowcami uniwersalnymi, • przewoz zbiornikowcami - cementowcami, • przewoz w wagonach typu ro-ro. Perspektywiczną formq. transportu morskiego ze względu na ekonomiczność ^przewoz tego ladunku luzem. Najczęsciej stosowanymi opakowaniami cementu sa worki, beczki, bębny, wagony (na promach), kontenery elastyczne i jednostki ladunkowe. Cement jest zaliczany do ładunkow higroskopijnych, fatwo wchłaniających wilgoc. Pod wplywem wilgoci cement zmienia swa postac ze sproszkowanej w krystaliczną - zbryla się. Zmiana ta powoduje utratę jednej z cech charakterystycznych ładunku – siły wiązzania. Zawartosc wody w świeżo wyprodukowanym cemencie wynosi 0%. W transporcie morskim, ze względu na różnorodność zrodel wilgoci oraz duzą mozliwość zawilgocenia, utrzymanie stałości tego parametru jest bardzo trudne.
(…)
… jest
utrzymywanie wilgotności względnej powietrza, nie większej niz 60%. Jezeli cement nie stanowi
ładunku cafo okrętowego, należy brać pod uwage mozliwosc zanieczyszczenia towaru
domieszkami ladunkdw sąsiadujących, ktorych nawet niewielkie ilosci, jak omowiono wczesniej,
mogą destrukcyjnie wpływac na cechy wytrzymałosciowe cementu oraz powodowac zmianę
czasu wiązania.
W procesie wiązania i twardnienia spoiw…
… wyprodukowanym cemencie wynosi 0%. W transporcie morskim, ze względu na
różnorodność zrodel wilgoci oraz duzą mozliwość zawilgocenia, utrzymanie stałości tego
parametru jest bardzo trudne.
Odpowiednie, wodoszczelne opakowania, wlasciwe sztauowanie oraz umiejętne
wentylowanie może zmniejszyc narazenie ladunku na utrate_ walorow uzytkowych. Zasadą jest
utrzymywanie wilgotności względnej powietrza, nie większej…
… zachodzą następujące reakcje chemiczne:
• uwodnienia - w odniesieniu do wszystkich spoiw,
• hydrolizy - w wypadku spoiw hydraulicznych,
• karbonatyzacji - w wypadku spoiw wapiennych.
Spoiwa zmieszane z piaskiem lub innym materialem wypełniającym oraz z wodą tworzaą
plastyczną masę, ktora stopniowo wiążąc, przechodzi ze stanu plastycznego w twardą masę. Takie
mieszaniny noszaą nazwę zapraw budowlanych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)