Cement portlandzki - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 1428
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cement portlandzki - wykład - strona 1 Cement portlandzki - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Cementy  portlandzkie są najwazniejszą grupą cementow. Przez wyprazenie mieszaniny zmielonych wapieni, gliny i  margli  otrzymuje  się  najpierw  klinkier  cementowy,  ktory  po  zmieleniu  daje  cement.  Przecietay  sklad  cementu  portlandzkiego jest nastejąujący:  •  tlenekwapnia CaO         62-68%  •  krzemionka  SiO2  18-25%  •  tlenekglinu  A1 2O3  4-8%  •  tlenek magnezu MgO     0,5-5%  •  tlenek zelaza(III) Fe 2O3 2-4%  .   tlenek siarki(VI) SO3      1-3%.  Cement  portlandzki  jest  mialkim  delikatnym  proszkiem  o  jasnym  lub  szarym  zabarwieniu  z  odcieniem  zielonkawymJiStopieri  rozdrobnienia  cementu  wply-wa  znacznie  na  czas  zwiq_zania  i  twardmenia  oraz  wytrzymalosc.  Grudki  daja^cesi?  latworozetrzec  w  palcach  nie  wplywaja^najakosc  cementu.  Grudki  twarde  wskazuj^.  na  zlezenie.  Zmniejszenie  aktywnosci  cementu,  przy  rownoczesnymbraku  zmian  w  wygla^dzie  i  uziarnieniu,  swiadczy  o  jego  zwietrzeniu,  ktore  jest  wynikiem  reakcji  skladnikow  cementu  z  para_  wodna^  i  dwutlenkiem  w?glaz  powietrza.  Zjawisko  to  powoduje  stopniowe  obnizeniewtasciwosciwia^zq-cych  cementu.  Zwietrzenie  cementu  zachodzi  podczas  dlugotrwalegoprzecho-wywaniazwlaszcza  w  nieszczelnych  opakowaniach,  w  pomieszczeniach  o  duzejwilgotnosciwzgl^dnej powietrza. Zmniejszenie wytrzymalosci cementu przechowywanego przez jeden rok wynosi  przeciemie 20-30% w stosunku do wytrzymalosci cementu swiezego,  Transport cementu   Obecnie  wykorzystywane  są nastepujące formy  transportu  morskiego cementu:  •  przewoz w workach i kontenerach,  •  przewoz luzem masowcami uniwersalnymi,  •  przewoz zbiornikowcami - cementowcami,  •  przewoz w wagonach typu ro-ro.  Perspektywiczną formq. transportu morskiego ze względu na ekonomiczność ^przewoz tego ladunku luzem.  Najczęsciej  stosowanymi  opakowaniami  cementu  sa  worki,  beczki,  bębny,  wagony  (na  promach),  kontenery  elastyczne i jednostki ladunkowe.  Cement  jest  zaliczany  do  ładunkow  higroskopijnych,  fatwo  wchłaniających  wilgoc.  Pod  wplywem  wilgoci  cement  zmienia  swa    postac  ze  sproszkowanej  w  krystaliczną  -  zbryla  się.  Zmiana ta powoduje utratę jednej z cech charakterystycznych ładunku – siły wiązzania. Zawartosc  wody w świeżo wyprodukowanym cemencie wynosi 0%. W transporcie morskim, ze względu na  różnorodność  zrodel  wilgoci  oraz  duzą  mozliwość  zawilgocenia,  utrzymanie  stałości  tego  parametru jest bardzo trudne. 

(…)

… jest
utrzymywanie wilgotności względnej powietrza, nie większej niz 60%. Jezeli cement nie stanowi
ładunku cafo okrętowego, należy brać pod uwage mozliwosc zanieczyszczenia towaru
domieszkami ladunkdw sąsiadujących, ktorych nawet niewielkie ilosci, jak omowiono wczesniej,
mogą destrukcyjnie wpływac na cechy wytrzymałosciowe cementu oraz powodowac zmianę
czasu wiązania.
W procesie wiązania i twardnienia spoiw…
… wyprodukowanym cemencie wynosi 0%. W transporcie morskim, ze względu na
różnorodność zrodel wilgoci oraz duzą mozliwość zawilgocenia, utrzymanie stałości tego
parametru jest bardzo trudne.
Odpowiednie, wodoszczelne opakowania, wlasciwe sztauowanie oraz umiejętne
wentylowanie może zmniejszyc narazenie ladunku na utrate_ walorow uzytkowych. Zasadą jest
utrzymywanie wilgotności względnej powietrza, nie większej…
… zachodzą następujące reakcje chemiczne:
• uwodnienia - w odniesieniu do wszystkich spoiw,
• hydrolizy - w wypadku spoiw hydraulicznych,
karbonatyzacji - w wypadku spoiw wapiennych.
Spoiwa zmieszane z piaskiem lub innym materialem wypełniającym oraz z wodą tworzaą
plastyczną masę, ktora stopniowo wiążąc, przechodzi ze stanu plastycznego w twardą masę. Takie
mieszaniny noszaą nazwę zapraw budowlanych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz