To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Cele operacyjne marketingu
Planowanie operacyjne marketingu, polega na ustaleniu konkretnych celów oraz środków realizacji postaci odpowiednio sformułowanych koncepcji oddziaływania na rynek.
Cele operacyjne - jeśli mają być użytecznym narzędziem formułowania szczegółowych zadań i kontroli ich realizacji muszą być uściślane:
w co do istoty celu,
co do wymiaru (ile należy z tego osiągnąć),
co do czasu (kiedy to ma być osiągnięte),
co do miejsca (gdzie lub z czego należy to uzyskać).
Z punktu widzenia istoty celu można wyróżnić dwie grupy w marketingu: cele ekonomiczne, cele psychograficzne
W grupie ekonomicznych celów marketingowych do podstawowych cech należą:
marża brutto,
udział w rynku,
wejście na rynek,
wielkość i dynamika obrotów.
Działania marketingowe winny owocować nie tylko skutkami ekonomicznymi lecz także winny wpływać na postawy nabywców (długofalowe interesy firmy), dlatego niezbędnym dopełnieniem celów ekonomicznych są zadania w sferze kształtowania struktury psychograficznej potencjalnych nabywców. Do podstawowych celów w tej dziedzinie zalicza się:
podniesienie poziomu informowania nabywców o działalności firmy i jej produktach,
zwiększenie skuteczności przekazywanych informacji,
umocnienie lub zmiana dotychczasowego wizerunku firmy.
Cele te wiążą się przede wszystkim z działalnością promocyjną. Problemem w tym przypadku jest pomiar stopnia realizacji celów. W przypadku celów psychograficznych konieczne jest korzystanie ze źródeł pierwotnych w postaci odpowiednio zaprojektowanych badań marketingowych.
Zarządzanie głównymi instrumentami marketingu
W zarządzaniu marketingowym dużą rolę odgrywa zarządzanie instrumentami marketingowymi:
produktem,
cenami,
promocją,
dystrybucją.
Ad.1. Zarządzanie produktem. Bardzo ważne jest uwzględnienie wymagań konsumentów dotyczących produktów. W warunkach rynku konkurencyjnego duże znaczenie w zakresie sprzedaży ma jakość produktów. W zarządzaniu produktem powinno się uwzględniać:
cele związane z obrotem, czyli wzrost sprzedaży, cele związane z zyskiem, czyli wzrost zysku,
konieczność zapewnienia pożądanego udziału w rynku,
uzyskanie rentowności kapitału zaangażowanego w produkcję,
cele kosztowe - obniżka kosztów produkcji
cele rynkowe - umocnienie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa i jego produktów,
dążenie do wzrostu stopnia znajomości przedsiębiorstwa i jego oferty wśród klientów,
cele dotyczące osiągnięcia wymaganego poziomu jakości.
(…)
… produktu, sprzedawanego po atrakcyjnych cenach i optymalnie dostępnego dla docelowych nabywców. Przedsiębiorstwo powinno komunikować się z obecnymi i potencjalnymi nabywcami. Współczesne przedsiębiorstwo zarządza rozbudowanym systemem komunikacji marketingowej. Polega to na przekazywaniu przez przedsiębiorstwo informacji pośrednikom i konsumentom. Komunikacja ta polega na systematycznych kontaktach z szeroką publicznością. Konsumenci wymieniają opinie i mogą mieć wpływ na producentów. Wg Kotlera w programie promocji można wyodrębnić 8 faz:
zidentyfikowanie docelowego audytorium i jego cech charakterystycznych
zidentyfikowanie celu komunikacji - może nim być: uświadomienie, zaznajomienie, stosowanie różnych działań powodujących sympatię itp.
zaplanowanie przekazu składającego się z efektywnej treści…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)