Cechy publiczności i opinia publiczna-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1820
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Cechy publiczności i opinia publiczna-opracowanie - strona 1 Cechy publiczności i opinia publiczna-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Cechy publiczności, opinia publiczna
Trzy pojęcia wg Roberta Parka: 1. Tłum - zbiorowość przyjmująca formę czasową i niezorganizowaną; jednostki przebywają w bliskości fizycznej i mają wspólny obiekt zainteresowania; ludzie w tłumie są w stanie zrobić rzeczy, których indywidualnie by nie zrobili 2. Masa (kategoria abstrakcyjna, socjologiczna) - to nie są odbiorcy homologiczni, jednolici; jest to złożony, bardzo zróżnicowany, pełen konfliktów i napięć byt 3. Publiczność („zbiorowość dyskutująca”) - różni się od tłumu tym, że w przypadku publiczności nie mamy do czynienia z bliskością fizyczną, ale duchową (rozproszone jednostki organizują się wokół interesującego ich zdarzenia) Cechy publiczności jako grupy społecznej:  zasada odrębności  poczucie przynależności  poczucie wspólnoty  więź psychiczna  hipotetycznie - kontakty między członkami Klasyfikacja publiczności wg Waltera Lippmanna:  General Public - utożsamianie z populacją, np. w badaniach opinii publicznej  Voting Public - publiczność głosująca, np. podczas wyborów, plebiscytów  publiczność świadoma - dobrze poinformowani obywatele, zorientowani, uczestniczący w kulturze, czytający  publiczność aktywna - dyskutujący o zmianach, wolontariusze, np. uczestnicy konfresu kultury o Łodzi  Issue, special public - nowe ruchy społeczne, np. ludzie powołani do zwalczania skutków powodzi Opinia niepubliczna (Habermas):  w badaniach opinii publicznej poznajemy indywidualne, prywatne sądy ludzi, które nie są poddane dyskusji, mogą być zmienne, zależne od nastroju itp.  badania nie dają możliwości poznania opinii publicznej  opinie, które nie zostały poddane dyskusji. Warunki opinii publicznej: 1. Istnienie demokracji: - wolne wybory - pluralizm informacyjny - pluralizm światopoglądowy 2. Niezindoktrynowany rynek edukacyjny 3. Swoboda wypowiedzi 4. Relatywnie wysoki stopień wykształcenia 5. Zręby społeczeństwa obywatelskiego Rozumienie opinii publicznej:  rozumienie agregatowe - podejście matematyczne, w którym jedynie liczymy głosy  rozumienie kolektywistyczne - głos wielu ludzi stanowiących świadomą wspólnotę ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz