To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Cechy charakterystyczne planowania:
celowość - działalność planowania jest podporządkowana hierarchii celów,
kształtujący charakter - rzeczowe, logiczne i czasowe następstwo wykonania zadań planowych,
nastawienie na przyszłość - rozpoznanie i podejmowanie działań koniecznych dla wykorzystania szans, względnie uniknięcia potencjalnych zagrożeń,
orientacja na proces - odwołuje się do zmiennej współzależności planów cząstkowych, które narzucają istnienie sprzężenia zwrotnego.
Po co planujemy?
Sens planowania polega na osiągnięciu ustalonych celów. Należy sobie uświadomić do jakich celów dążymy, jakich instrumentów użyć do ich osiągnięcia.
Dwa horyzonty planowania (od strony przedsiębiorcy):
jak będzie się rozwijało przedsiębiorstwo w przyszłym roku,
musi cały czas analizować zmiany na rynku przekraczające wymiar jednego roku.
Rodzaje planowania:
Planowanie strategiczne.
Jest nastawione długoterminowo i z reguły obejmuje okres 4 lat. Zadanie tego planowania polega na tym, aby wyszukiwać, rozbudowywać i utrzymywać elementy przewagi strategicznej. Należy przy tym cały czas mieć na uwadze płynność finansową. Planowanie strategiczne stanowi dla przedsiębiorcy pewną długookresową podstawę orientacyjną.
Planowanie operatywne.
Obejmuje z reguły jeden rok. W poszczególnych planach ustala się jakie czynności w nadchodzącym roku powinny być zrealizowane. Wynika ono z planowania strategicznego. Zawsze należy pamiętać o zachowaniu rentowności (stosunek wyniku do kosztów) i płynności (różnica między wpływami a wydatkami).
Planowanie operatywne jest zespołem decyzji, których realizacja zapewnić ma w oparciu o istniejący potencjał, osiągnięcie określonych wyników gospodarczych.
Podstawowy zestaw ustaleń objętych planowaniem operatywnym tworzą planowane dochody, planowane koszty, planowany zysk.
Każdy z planów uzupełniany jest w tzw. budżet np. plan sprzedaży może mieć budżet kosztów składowania i wysyłki, kosztów zarządzania sprzedażą, kosztów reprezentacji i reklamy. W rezultacie budżety umożliwiają powiązanie kosztów z wynikami przedsięwzięcia i kosztami. W ten sposób ustala się zarówno zasady poszczególnych jednostek organizacyjnych firmy w wypracowanym zysku jak i reguły przestrzennej alokacji jej zasobów.
Kolejność planów w przedsiębiorstwie:
ilościowy plan sprzedaży,
wartościowy plan sprzedaży,
plan kosztów,
plan zysków,
plan produkcji,
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)