To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Prof. Janusz Świerkocki
Funkcjonowanie UE
Wykład III – Budżet UE
Zasady tworzenia budżetu:
zasada jedności budżetu
zasada uniwersalności - dochody budżetowe nie mogą być przypisywane do poszczególnych celów.
zasada jednoroczności – budżet na jeden rok
zasada równowagi - budżet EU musi być zbilansowany
zasada specjalizacji wydatków - wydatki budżetowe muszą mieć określone cele
Zasada subsydiarności - ma wspomagać zadania, których nie da się zrealizować na niższych szczeblach.
Funkcje budżetu:
finansuje polityki EU
narzędzie spójności społecznej, ekonomicznej i terytorialnej
wyrównywanie bilansu korzyści i kosztów integracji europejskiej
Źródła zasilania budżetu UE:
Tradycyjne zasoby własne – cła od wyrobów przemysłowych, cła od produktów rolnych, opłata cukrowa,
VAT – wyliczamy zharmonizowaną podstawę VAT dla wszystkich krajów, która nie może być większa niż 50% dochodu
narodowego brutto. Jest ona później mnożona przez ustalony współczynnik, dzięki czemu wylicza się ile kraj ma wpłacić.
W 1988 roku wprowadzono dochód narodowy brutto.
Udziały poszczególnych kategorii dochodów w budżecie UE:
60% to dochody z dochodu narodowego brutto
15-20% dochody z tytułu VAT
15 – 20% dochody z tradycyjnych zasobów własnych
Rabat brytyjski – specjalna kategorii budżetowa, która mówi o tym że Wielka Brytania ma pewny rabat z tytułu wpłat do
budżetu. Udzielony Wielkiej Brytanii w 1984 roku. Wielka Brytania dostaje zwrot 66% swojej ujemnej pozycji netto.
Funkcjonowanie budżetu:
Jest sprawny, system poboru pieniędzy jest efektywny
Jest nieprzejrzysty i niezrozumiały
Miał uniezależnić UE od państw członkowskich
Istnieją pewne zasady ale istnieją też wyjątki, poprzez co poszczególne państwa są traktowane inaczej.
Struktura budżetu:
Trwały wzrost
Ochrona i zarządzanie zasobami naturalnymi
Obywatelstwo, wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość
UE jako partner globalny
Płace
Wyrównania
Zmiany w budżecie zaczęły się pod koniec lat 90, ponieważ pojawiły się nowe pozycje w budżecie – pomoc przedakcesyjna.
Gdy UE zaczęła zajmować się polityką zagraniczną pojawiły się wydatki na wspólną politykę bezpieczeństwa. Jednak wraz z
powstawaniem nowych pozycji budżet nie zwiększał się w sensie relatywnym.
Znaczenie budżetu dla państw członkowskich jest różne, zależy to od ich wielkości, zamożności i struktury gospodarki. Dla
państwa które mają duży udział rolnictwa a także dla krajów mniejszych i biedniejszych znaczenie budżetu jest duże.
Największym beneficjentem netto jest w roku 2007 Grecja, a potem Polska.
Sprawiedliwy zwrot – podział tego kto ile płaci a kto ile dostanie, nie można dostawać tyle z budżetu ile się do niego wpłaci.
Pieniądze które są wydawane przez kraje bogatsze na kraje biedniejsze nie muszą być stracony, może się okazać że te bogatsze
kraje też odnoszą z tego tytułu korzyści.
Efekt Rotterdamski – Holandia zajmuje się handlem i mają największy port w UE, tak więc clą wszystkie produkty które
przechodzą przez ten port do całej UE, tak więc są krajem które dużo wpłacają do budżetu.
Proces stanowienia budżetu:
W budżecie jest podział na wydatki obligatoryjne (polityka rolna, działania zewnętrzne, administracja i rezerwa
budżetowa, decyduje Rada) i wydatki nieobligatoryjne (polityka rolna w sensie orientacji czyli zmian strukturalnych,
polityka strukturalna i polityki wewnętrzne, decyduje tu Rada i PE).
Prof. Janusz Świerkocki
Funkcjonowanie UE
Wykład III – Budżet UE
Komisja jest zobowiązana przedstawić projekt budżetu Radzie do 1.09, następnie trafia do PE, następnie jest uchwalany.
Jeśli budżet nie zostanie uchwalony to jest tzw. prowizorium budżetowe i co miesiąc wydawana jest 1/12 budżetu z
tamtego roku.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)