Budowanie zespołu - rozpoznawanie i klasyfikacja zachowań - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 1267
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Budowanie zespołu - rozpoznawanie i klasyfikacja zachowań - wykład - strona 1 Budowanie zespołu - rozpoznawanie i klasyfikacja zachowań - wykład - strona 2 Budowanie zespołu - rozpoznawanie i klasyfikacja zachowań - wykład - strona 3

Fragment notatki:

BUDOWANIE ZESPOŁU
ROZPOZNAWANIE I KLASYFIKACJA ZACHOWAŃ
MODEL LILII WODNEJ
Liść lilii symbolizuje: konkretne, możliwe do zaobserwowania zachowanie; zachowanie może się zmieniać, ale jest ono ograniczone przez nie do konca rozpoznawale czynniki wpływu ; obserwowane przez nas zachowanie człowieka jest zawsze pierwszą płaszczyzną informacji zwrotnej. Wywieranie wpływu czy wprowadzanie zmian w tym obszarze może zostać osiągnięte poprzez reguły, umowy, czy wskazówki; inną możliwością wywierania wpływu sa sankcje lub nagradzanie konkretnych zachowań
Łodyga symbolizuje: postawy i nastawienie człowieka
Np. motywacja, duch zespołowy, przyjemność z pracy i akceptacja innych, ale również nieufność, oportunizm, sceptycyzm i potrzeba rywalizacji; różnorodne systemy uprzedzeń; łodyga tez ma ograniczone możliwości dryfowania postawy u nastawienia mogą się do pewnego stopnia zminaić, chociaż w zdecydowanie mniejszym wymiarze niż zachowanie; aby moc zobaczyć, jakie postawy kryją się za konkretnym zachowaniem, musimy przyjrzeć się im dokładniej; ukryte urazy i zastrzeżenia często nie są wyrażane przez ludzi, ale zasłaniane adekwatnym zachowaniem; zmiany w tym obszarze nie dają się wprowadzić szybko. Korzeń symbolizuje: wartości, normy, wcześnie ukształtowane cechy charakteru
Np. afirmacja życia, religijność, niestosowanie przemocy, odwaga cywilna, bezinteresowność, skromność, czy zaufanie, ale także lęk przed życiem bądź przed śmiercią, zależność od autorytetów czy skłonność do przemocy głęboko zakorzenione w osobowości zaady dotyczące wartości. Aspekty istotne dla pracy zespołowej: zachowanie sytuacyjne i stosunek do konfliktów
Model lilii wodnej może służyć do zilustrowania procesu grupowego- na jego podst. Można jasno wskazać, co w ogóle da się sensownie uregulować, a co nie. Niczym, co znajduje się pod powierzchnią wody, nie można sterować poprzez reguły i zasady. Podstawy ludzi nie zmieniają się pod wpływem umowy czy powtarzanych wezwań. Mimo to również postawy mogą się zmienić. Ale do tego potrzebne są inne metody postępowania. Musi zostać zainicjowana rozmowa na temat oczekiwań, celów i nastawienia do wspólnej pracy. Poszczególne warstwy w modelu l.w. wpływają na siebie nawzajem. Wartości kształtują postawy, a te wpływają na zachowanie. Odwrotnie, doświadczenia z nowymi rodzajami zachowań mogą zmienić postawy, ewentualnie nawet wcześnie ukształtowane cechy. Jednak proces w tym kierunku przebiega rzadziej i wolniej. MODEL TCI I TENDENCJE OSOBOWOŚCI
„Theme-Centered Interaction”, czyli „Interakcja skupiona na temacie”
JA- z indywidualnymi potrzebami, nastrojami i uwarunkowaniami
MY- w formie interakcji wewnątrz grupy


(…)

…, dzięki temu mogą one przeprowadzić zespół nawet przez fazy porażek; obca jest im praca nad relacjami; uważają za istotne tylko konflikty rzeczowe; sukces jest dla nich wystarczającą nagrodą; nastawienie na zadania samotni wojownicy mogą nauczyć się w zespole czegoś o procesach grupowych oraz o znaczeniu pracy nad relacjami; Interwencja lidera: „Jasne relacje i dobra współpraca służą wspólnemu dobru…
…, dzięki temu mogą one przeprowadzić zespół nawet przez fazy porażek; obca jest im praca nad relacjami; uważają za istotne tylko konflikty rzeczowe; sukces jest dla nich wystarczającą nagrodą; nastawienie na zadania samotni wojownicy mogą nauczyć się w zespole czegoś o procesach grupowych oraz o znaczeniu pracy nad relacjami; Interwencja lidera: „Jasne relacje i dobra współpraca służą wspólnemu dobru…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz