To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Budowa przęseł mostów metalowych
Przęsła mostów metalowych wykonuje się przynajmniej w dwóch etapach polegających na:
- wykonaniu elementów konstrukcji stalowej w wytwórni (pierwszy etap),
- scalaniu na budowie albo w docelowym położeniu lub w pobliżu miejsca przeznaczenia i montażu całej konstrukcji stalowej czy też scalonych jej części (drugi etap).
Wykonanie konstrukcji stalowej w wytwórni obejmuje trasowanie polegające na przeniesieniu kształtów i wymiarów poszczególnych części składowych elementu na materiał, z którego będzie wykonany, a następnie cięcie, wykonanie otworów, obróbką krawędzi, gięcie, wykonanie połączeń i oznakowanie poszczególnych elementów. Na zakończenie wykonuje się próbny montaż, który może obejmować całą konstrukcję lub tylko częściowe złożenie konstrukcji. Próbny montaż umożliwia ostateczną kontrolę wykonanych robót w wytwórni i zgodność ich z projektem. Po rozdzieleniu na elementy wysyłkowe wykonaną w wytwórni konstrukcję transportuje się na budowę. Na rysunku 6.9 pokazano przykład dzielenia w przekroju poprzecznym przęsła o dźwigarze skrzynkowym na elementy wysyłkowe. Wymiary i ciężar tych elementów muszą spełniać wymagania ładowności środków transportowych oraz skrajni dróg, po których będą przewożone. Najkorzystniejsze pod tym względem są drogi wodne, umożliwiające transport elementów wielkowymiarowych. Mniej korzystne są drogi samochodowe i kolejowe, choć są bardziej dostępne.
Metody realizacji przęseł mostów betonowych (żelbetowych, sprężonych) można podzielić na dwie grupy:
- wykonane w całości na miejscu przeznaczenia w docelowym położeniu, czyli z betonu in situ (konstrukcja ani żadna jej część nie jest przemieszczana w trakcie realizacji mostu),
- wykonywane z prefabrykatów w całości lub częściowo z prefabrykatów, a częściowo z betonu in situ.
Prefabrykację, polegającą na wytwarzaniu elementów lub całych przęseł, które następnie są przemieszczane w docelowe położenie, można z kolei podzielić na:
- prefabrykację w zakładach stacjonarnych,
- prefabrykację w zakładach tymczasowych (na placu budowy mostu).
W pierwszym typie prefabrykacji transport elementów odbywa się, podobnie jak elementów stalowych, po drogach wodnych lub lądowych (samochodowych, kolejowych), a w drugim typie - po drogach wewnętrznych, blisko docelowego położenia elementu.
Pierwszy typ prefabrykacji jest podobny do prefabrykacji mostów metalowych obejmujących wykonanie elementów w wytwórni i transport na budowę. Występuje też podobieństwo metod montażu. Drugi typ prefabrykacji jest specyficzny tylko dla mostów betonowych, bowiem transport prefabrykatów na placu budowy nie jest zależny od skrajni dróg, a częściowo również od ładowności środków transportu, dopuszczonych do ruchu na drogach. Prefabrykaty mogą zatem mieć większe gabaryty i masę.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)