BIBLIOTERAPIA - pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
BIBLIOTERAPIA - pedagogika - strona 1 BIBLIOTERAPIA - pedagogika - strona 2 BIBLIOTERAPIA - pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

W treści notatki z przedmiotu pedagogika można znaleźć omówienie zagadnienia jakim jest biblioterapia, czyli leczenia przez czytanie. Notatka składa się z 4 stron tekstu w formacie doc. Tematy podejmowane w notatce to: reading therapy, biblioterapia w ujęciu psychologicznym, pedagogiczne ujęcie biblioterapii, socjologiczne teorie dotyczące biblioterapii, biblioterapia kliniczna, terapia zajęciowa z książką, biblioterapia wychowawcza (rozwojowa), proces biblioterapeutyczny.

BIBLIOTERAPIA
Termin „biblioterapia” pochodzi od wyrazów biblion-„książka” oraz therapeuo-„leczę” i po raz pierwszy został użyty w 1916 roku przez S. M. Crothersa. Jako metoda terapeutyczna jest znana od momentu powstania pierwszego spisanego tekstu, lecz jako dyscyplina naukowa jest ona stosunkowo młoda - w Polsce pojawiła się dopiero w latach 30. XX w. Początkowo termin ten odnosił się do konserwacji książek polegającej na naprawie lub ich odnowieniu. W literaturze anglojęzycznej występuje również synonimiczne określenie biblioterapii - reading therapy, tłumaczone jako „terapia poprzez czytanie”. Encyklopedia wiedzy o książce (z 1971r.) jako pierwsza definiuje biblioterapię z uwzględnieniem jej właściwych komponentów, jednakże najpełniejsze określenie tego pojęcia przedstawia Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego. Czytamy w niej, „że biblioterapia to dział psychologii czytelnictwa znajdujący się również w sferze zainteresowań medycyny, pedagogiki i socjologii. Zakłada wykorzystanie książek i czasopism do regeneracji systemu nerwowego i psychiki człowieka chorego. Bada także możliwość profilaktycznego traktowania książki i czytelnictwa w szerszych zbiorowościach społecznych. Obiektem działania biblioterapii są pacjenci szpitali i sanatoriów oraz chorzy indywidualni, przebywający stale w domu. Biblioterapia to ten rodzaj terapii, który przewiduje stosowanie „lektury książek i innych materiałów drukowanych jako środka terapeutycznego w leczeniu chorych”. Temat teoretycznych podstaw biblioterapii podjęła w 1949 r. C. Shrodes, widząc związek pomiędzy przeżyciami estetycznymi czytelnika a psychoterapią. Również M. Rubakin terapię za pomocą książki łączył z procesem terapeutycznym, ale opartym tym razem na zasadach psychologii humanistycznej, co nazywał bibliopsychologią. E. Fromm natomiast stworzył podstawy bibliofilii (miłość do życia) mającej zastosowanie w geriatrii i andragogice. Biblioterapia w ujęciu psychologicznym jest rozumiana jako szczególna „technika psychoterapeutyczna polegająca na leczniczym oddziaływaniu na psychikę poprzez odpowiednio dobraną literaturę. Ten rodzaj terapii posługuje się słowem, a metoda, która najpełniej pozwala wykorzystać materiały czytelnicze jest psychoterapia racjonalna. Cel tej metody sprowadza się do wytłumaczenia pacjentowi etiologii jego dolegliwości na podst. literatury popularnonaukowej z zakresu nauk medycznych i humanistycznych. Psychoterapia racjonalna odwołuje się do logicznego myślenia pacjenta poprzez stosowanie następujących form: wyjaśnienia podłoża choroby, perswazję, reorientację poglądów pacjenta oraz zastosowanie psychagogiki. Celem jest kształtowanie osobowości jednostki, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej.
Socjologiczne teorie dotyczące biblioterapii akcentują głównie wpływ tego rodzaju terapii na kształtowanie się zainteresowań i preferencji czytelniczych osób niepełnosprawnych, w tym także przewlekle chorych. Przedstawiciele tak definiowanego zagadnienia „zwracają uwagę na związek chorob

(…)

….
FUNKCJIE BIBLIOTERAPII:
E. Tomasik wymienia funkcję:
kompensacyjną, polegającą między innymi na przywracaniu jednostce utraconego sensu życia,
profilaktyczną, spełniającą swoją rolę poprzez zagospodarowanie wolnego czasu wartościową treścią.
J. Andrzejewska mówi o trzech podstawowych funkcjach biblioterapii są nimi:
wychowawcza, która inspiruje do pewnego typu zachowań
utylitarna, pomagająca rozwiązywać…
… jako „proces edukacyjny, w którym pacjent uczy się sposobów radzenia sobie w trudnej dla siebie sytuacji”. Oczekiwane przez terapeutę zmiany mogą nastąpić na trzech płaszczyznach, a mianowicie: w zachowaniu, wierzeniach i uczuciach. Podstawowa funkcją biblioterapii pedagogicznej jest kształtowanie postaw społecznie oczekiwanych.
RODZAJE BIBLIOTERAPII:
Biblioterapia klasyczna - jest przeznaczona dla osób bez…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz