To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Temat: Jakie mogą być bariery w wykonywaniu procedury rekrutacyjnej. Rozpatrz trzy rodzaje tych barier ; ze strony przeprowadzającego rekrutację, ze strony uczestniczącego w rekrutacji i ze strony organizacji.
Rekrutacja jest procesem podczas, którego poszukuje się, dobiera i wybiera kandydatów na poszczególne stanowiska pracy- istniejące oraz takie, które zamierza się utworzyć. Rekrutacja jest jednym z podstawowych zagadnień skutecznego doboru personelu. Jest jednocześnie pojęciem stosowanym wymiennie z selekcją, gdyż przez rekrutację rozumie się przyciągnięcie odpowiedniej liczby kandydatów, selekcja natomiast związana jest z doborem pracowników do poszczególnych miejsc pracy. Obie jednak stanowią podstawę tworzenia nowej jakości potencjału społecznego w przedsiębiorstwie. Podstawowe rozróżnienie działań rekrutacyjnych to podział na rekrutację wewnętrzną i zewnętrzną. Może, ale nie musi to być kwestią wyboru, w większości przedsiębiorstw stosuje się obydwa rodzaje, w zależności od wielkości firmy, warunków jej funkcjonowania oraz istoty potrzeb kadrowych. Wewnętrzna odbywa się wśród pracowników firmy, zewnętrzna to poszukiwanie kandydatów wśród ludzi z zewnątrz. Rekrutacja to proces, w którym może wystąpić wiele barier, zarówno ze strony organizacji, przeprowadzającego ją, jak i uczestniczącego.
Bariery ze strony organizacji: Brak wyraźnie i jasno sformułowanych wymagań dotyczących danego stanowiska, tzn. opisu tego stanowiska lub definicji roli
Brak konkretyzacji w kluczowych elementach wymagań osobowych, tzn. w kompetencjach, kwalifikacjach i szkoleniach oraz doświadczeniu
Zbyt wysokie lub zbyt niskie wymagania. Nie dokonanie odpowiedniego rozróżnienia między wymaganiami, które są niezbędne, a tymi które są pożądane.
Zła reputacja organizacji w danym regionie lub całym kraju. Złe wyniki w konfrontacji z konkurencją.
Nie stosowanie pomocy rekrutacyjnych, np. brak dobrej reklamy przedsiębiorstwa, a co za tym idzie mała wiedza społeczeństwa na temat firmy Nieodpowiedni dobór źródeł rekrutacji, np. wynajęcie agencji reklamowej do stworzenia ogłoszenia np. do gazety bez uprzedniego sprawdzenia jej
Niewłaściwie dobrana metoda selekcji, o niskiej wartości predykcyjnej(mówiącej na ile wybrana metoda selekcji mierzy cechy i zdolności, które powinna mierzyć, oraz na ile przewiduje przyszłe efekty pracy, bądź zachowania które powinna określać)
Brak określenia maksymalnego czasu rekrutacji i możliwego do zaakceptowania poziomu wydatków
Brak odpowiedniego controllingu rekrutacji
Niedostrzeganie potrzeby zastosowania w niektórych przypadkach niekonwencjonalnych metod rekrutacji, np. analizy grafologicznej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)