Proszę wymienić bariery komunikacyjne, które nie sprzyjają prowadzeniu rozmowy.
1.Osądzanie polega na narzucaniu innym własnych wartości, na formułowaniu rozwiązań
ich problemów. Badacz, który osądza nie słucha tego, co mówi do niego respondent,
ponieważ jest zajęty oceną jego wyglądu, tonu głosu, słów, których używa. Badacz, który
osądza:
- krytykuje (np. to nie jest zbyt wyczerpująca wypowiedz)
-obraża (np. nie jest pani odpowiedzialna)
-orzeka (nie interesuje panią, z kim dziecko spotyka się po lekcjach)
-chwali po to, aby manipulować, (duzo pani widzi, ale gdyby bardziej się pani postarała nic
nie uszłoby pani uwadze.)
2. Decydowanie za innych może utrudniać badaczowi porozumiewanie się z badanym
nawet wtedy, gdy podyktowane jest troską i chęcią niesienia mu pomocy. Decydując za niego
uzależnia go niejako od siebie i pozbawia możliwości samodzielnego podejmowania decyzji.
Badacz, który decyduje za innych:
- rozkazuje (np. musi być pani bardziej stanowcza)
- grozi (np. jeśli pani nie zachęci syna do nauki, będzie on powtarzał klasę)
- moralizuje (np. rodzice, którzy śledzą każdy krok swoich dzieci, przejmują się jego
osiągnięciami, nie pomagają mu. Ja na pani miejscu…)
- nadmiernie wypytuje (np. gdzie to było? Kiedy? Co pani wtedy zrobiła? Jak długo?)
3.Uciekanie od cudzych problemów może oznaczać, że badacz nie jest skłonny
zajmować się lękami, obawami, troskami respondenta. Badacz, który ucieka od cudzych
problemów:
-doradza (np. najlepiej byłoby gdyby pani od razu z nim porozmawiała)
-zmienia temat (np. porozmawiajmy o czymś przyjemnym)
-logicznie argumentuje (np. z badań wynika, że matki, które więcej czasu spędzają ze swoimi
dziećmi w okresie dzieciństwa, mają z nimi miej kłopotów w okresie dorastania)
-pociesza (np. niech panie się nie martwi, na pewno wszystko się ułoży)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)