Badania marketingowe wykład- rodzaje pytań

Nasza ocena:

5
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1085
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Badania marketingowe wykład- rodzaje pytań - strona 1 Badania marketingowe wykład- rodzaje pytań - strona 2 Badania marketingowe wykład- rodzaje pytań - strona 3

Fragment notatki:


IX. RODZAJE PYTAŃ Dotyczące zachowań: są to pytania „co”, „kiedy”, „jak”
ogólnie mówiąc dotyczą one faktów
można je wykorzystać do ustalenia wielkości rynku, udziałów w rynku, określenie poziomu wiedzy konsumentów o produktach, stanie posiadania, przewidywanych zamierzeniach itp. Dotyczące postaw badają wyobrażenia klientów, ich opinie i postawy, ich spostrzeżenia, które mogą lecz nie muszą odpowiadać prawdzie
mając takie informacje, można określić pozycję firmy lub produktu na rynku i na tej podstawie opracować strategię zwalczania konkurencji.
Pytania klasyfikacyjne pozwalają ustalić, czy różne grupy respondentów myślą i zachowują się w inny, właściwy sobie sposób; rynek może podzielić odpowiednio naszych respondentów
występuje różna klasyfikacja na rynku konsumpcyjnym i przemysłowym
Pytania otwarte Pozostawiają respondentom pełną swobodę odpowiedzi. Ankieter zapisuje ją tak dokładnie jak to możliwe. Pytania te są najlepsze w takich momentach, w których trudno przewidzieć odpowiedzi.
Stosujemy je w następujących sytuacjach:
aby wprowadzić respondenta w temat ankiety i pomóc mu odświeżyć pamięć
po serii monotonnych, szczegółowych pytań na jeden temat
aby przywrócić zainteresowanie ankietą lub zmienić wątek
kiedy chcemy sporządzić wyczerpującą listę sądów np. motywów skłaniających ludzi do zakupu danego asortymentu lub w ogóle nie jesteśmy w stanie przewidzieć odpowiedzi
gdy chcemy poznać spontaniczną, nie zasugerowaną znajomość produktu
kiedy obawiamy się, że w przypadku podania kategorii do wyboru respondenci będą zaniżać lub zawyżać częstotliwość odpowiedzi Wymagają one pracochłonnej analizy Pytania zamknięte Zawierają rozłączny i wyczerpany zestaw możliwych odpowiedzi. Pytania zamknięte są wygodne dla respondenta, który czyta odpowiedzi i nie musi się nad nimi długo zastanawiać. Ułatwiają też pracę ankietera.
Pytania półotwarte Inaczej zwane półzamknięte - są to pytania zamknięte z ukrytym na liście odpowiedzi podpytaniem otwartym np. inne (jakie), inaczej (jak). Pytania rozstrzygające Rozpoczynają się najczęściej od „Czy ...?”. Respondent odpowiada na nie: tak, nie wiem lub nie mam zdania.
Pytania dopełniające Respondentowi proponuje się zestaw możliwych odpowiedzi do wyboru. Osoba badana może być poproszona o wybór.
Pytania filtrujące Inaczej zwane selekcyjne lub odsiewcze, wychwytują osoby, których będą dotyczyły kolejne pytania oraz osoby, których te pytania nie dotyczą

(…)


 
 
 
 
pieprz
 
 
 
 
Pytania sugerujące odpowiedź
czy zgadza się Pan/i, że firma XYZ produkuje wyroby dobrej jakości ?
czy proszek do prania Persil jest tak znakomity jak zawsze ?
Pytania klasyfikacyjne (metryczkowe)
płeć: kobieta mężczyzna
wiek respondenta (przedziały muszą być rozłączne)
status głowy gospodarstwa domowego:
wykształcenie
dochody
wielkości firmy (mierzoną liczbą pracowników lub wielkością…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz