3-stronicowa notatka na temat badań historycznych w pedagogice. Tematy poruszone w notatce: historia wychowania, badania dziejów edukacji, metodologia, fakt historyczny, moment dziejowy, źródła historyczne.
Badania historyczne w pedagogice
Historia wychowania czyli zagłębienie się w proces kształtowania pedagogiki na przestrzeni dziejów, bez którego nie sposób byłoby zrozumieć obecnego stanu teorii jak i polityki tej dziedziny. Dział nauk pedagogicznych jakim jest historia wychowania zajmuje się przedstawieniem z sposób systematyczny rozwoju poglądów , celi i środków wychowania jak również przedstawienie wysiłków jakie podejmowały społeczeństwa w zakresie nauczania, wychowania, teorii i systemów pedagogicznych eksperymentów poszczególnych szkół, placówek czy jednostek. Zadaniem historii wychowania jest też analiza poglądów teoretyków pedagogicznych jak i poszczególnych placówek oświatowo - wychowawczych.
Badania dziejów edukacji mają i tę wartość, że pozwalają zrozumieć obecny stan poszczególnych systemów oświatowych. Znajomość historii oświaty jest niezbędna dla współczesnych nauczycieli ażeby tworząc nowe wartości w pedagogice, nie „odkrywali” starych teorii i rozwiązań praktycznych ale żeby umieli je umiejętnie zmodyfikować i zastosować w codziennej praktyce.
Przedmiot badań historyka wychowania jest pojęciem bardzo szerokim,a więc po podjęciu decyzji o ich rozpoczęciu trzeba sprecyzować dziedzinę zainteresowań, czego dotyczyć będą badania. Można używać znacznego zawężenia problemów badanych do między innymi: wychowania przedszkolnego, kształtowania nauczycieli czy też do szkolenia socjalnego. Bardzo ważne jest też określenie czasu badań. Czy będzie on jakimś określonym czasem historycznym, etapem np. dwudziestolecie międzywojenne, czy też wyznaczony historią oświaty np. „polskie szkolnictwo po ustawie z 1932r. Do wybuchu II Wojny Światowej”. Wybranie problematyki badawczej w oparciu o którą formułowany jest temat badań, wiąże się z postawieniem pytania pod adresem przeszłości, na które chcemy dać odpowiedź w podjętej pracy. Pytanie może obejmować szeroką problematykę lub też może mieć bardzo wąski charakter, który to nada pracy postać monografii. Po podjęciu decyzji co do wyboru dziedziny badawczej, można przejść do formułowania zdań pytających na które chcemy uzyskać odpowiedź.
W naukowym badaniu historycznym całość pytań, jakie winno się postawić da się sprawdzić do trzech zasadniczych:
Co było ? (pytanie faktograficzne)
Dlaczego tak było ? (pytanie przyczynowe)
Jakie prawa naukowe dadzą się ustalić z badań ? (pytanie teoretyczne)1
Wszystkie te pytania mają charakter otwarty ale odpowiadając na pierwsze, dokonuje się opisu, drugie służy wyjaśnieniom i są to rzeczywiście odpowiedzi na pytania otwarte. W trzecim zaś oczekuje się odpowiedzi raczej możliwie ścisłych.
W badaniach historycznych wyróżnia się jeszcze drugi zasadniczy podział na pytania zasadnicze i pytania dopełnienia. W pierwszym przypadku rozstrzyga się między dwiema odpowiedziami wzajemnie wykluczającymi się, z których tylko jedna jest prawdziwa, pytanie typu „czy ?”. Pytanie dopełnienie, zwane inaczej pytaniami poszukiwania zaczynające się przykładowo „ kto ?. jak ?, gdzie ?, kiedy ?, dlaczego ? „. Odpowiedzi na nie polegają na wyborze spośród zbioru danych o dużej ilości elementów. W toku szukania odpowiedzi na te pytania (dopełnienia), oczywiście gdy zbiór możliwych odpowiedzi jest skończony, formułuje się pytania rozstrzygające.
(…)
… porządkować fakty zgodnie z podstawowymi dziedzinami pedagogiki tj. wychowanie, nauczanie a szczegółowiej: szkolnictwo podstawowe, średnie, zawodowe, wyższe, specjalne, pedagogika wczesnoszkolna, społeczna, opiekuńczo - resocjalizacyjna itp.
Następnie ustalone fakty historyczne należy wyjaśnić aby poprawnie zrozumieć rozwój edukacji na przestrzeni dziejów. Według znanego metodologa historii Jerzego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)