Pedagogika ogólna - wykłady- pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1715
Wyświetleń: 9940
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pedagogika ogólna - wykłady- pedagogika - strona 1 Pedagogika ogólna - wykłady- pedagogika - strona 2 Pedagogika ogólna - wykłady- pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

W treści notatki wykłady z pedagogiki, a w nich omówienie następujących zagadnień: kierunki pedagogiki, antypedagogika, źródła pedagogiczne, Marian Nowak, wyjaśnienie pojęć, nauka, twierdzenie, hipoteza, uzasadnienie, sprawdzenie, paradygmaty, rewolucje naukowe, teorie, rysunek projekcyjny, Stanisław Palka, wychowanie i kształcenie, teorie wąskie, funkcje nauki i pedagogiki jako nauki o wychowaniu, funkcje poznawcze, funkcje praktyczne, pedagogika stosowana, poznanie potoczne, poznanie naukowe, Arystoteles, historia pedagogiki, podział nauk, Polska Akademia Nauk, zagadnienia wychowania, ks. Janusz Tarnowski, Tischner, J. Reykowski, J. Rutkowiak, cechy procesu wychowania, ułożony, intencjonalny, interakcyjny, relatywny, długotrwały, osobowość, cele wychowania, S. Roller, Mieczysław Łobocki, altruizm, życzliwość, sprawiedliwość, wolność, odpowiedzialność, aspekt kulturowy, wykształcenie, samodyscyplina, realistyczne rozumienie świata.

Pedagogika ogólna - wykłady
Słowo pedagogika wywodzi się z języka greckiego:paidos- dziecko, chłopiecago- prowadzęagagos- prowadzącyPaidagogos miał za zadanie doprowadzić dziecko na miejsce ćwiczeń fizycznych, nauczyć go czytać, pisać i recytować. Całość czynności paidagogosa nazwano paidagogija (współcześnie pedagogia czyli zespół czynności wychowawczych)Źródła pedagogiczne według MARIANA NOWAKA:• źródła praktyczne- to sytuacje i zdarzenia, które występują w praktyce i wynikają z praktyki wychowawczej.• źródła naukowe- to wyniki badań nad wychowaniem prowadzone w pedagogice i dziedzinach pokrewnych, np. psychologia, biologia, socjologia.PEDAGOGIKA- to nauka zajmująca się wychowaniem człowieka.Związki między wiedzą potoczną a naukową:wiedza potoczna:• nieostrość i niedokładność terminów• język potoczny jest wieloznaczny• twierdzenia i sądy nie stanowią spójnego systemu, mogą być oparte o autorytet osobistywiedza naukowa:• rozwija nasze potoczne wyobrażenie o świecie• cechuje się jednoznacznością terminów• język jest ścisły• twierdzenia muszą być sprawdzalne, powinny stanowić spójny system, powinny być logiczne i racjonalne, powinny być żródłem nowej wiedzy• wiedza naukowa nie jest dogmatyczna, teorie i systemy się zmieniają, różne teorie mogą być zastępowane przez inne, lepszeDwa kierunki pedagogiki:• nowoczesny (oświeceniowy)- tradycjonalizm i racjonalizm• postmodernistyczny- wielość i różnorodność.ANTYPEDAGOGIKA- to koncepcja przeciwstawiająca się pedagogice ( nie być wychowawcą, być przyjacielem).NAUKA- to część wiedzy wyrażana w formie twierdzeń i hipotez uzasadnionych i usystematyzowanych za pomocą związków logicznych i rzeczowych.TWIERDZENIE- to zdanie ogólne, mówiące o klasie zjawisk i o związkach między nimi. Twierdzenia dzielą się na:• prawa- mają charakter bezwyjątkowy, są nieograniczone od czasu i przestrzeni ( nauki ścisłe)• generalizacje- czyli prawa probabidystyczne, są to prawidłowości, statystyki, mowią o zjawiskach, które zachodzą z jakimś prawdopodobieństwem.HIPOTEZA- to nieudowodnione stwierdzenie, zapewnia rozwój nauce.UZASADNIENIE- przyjmuje argumentację rzeczową.SPRAWDZENIE- za pomocą badań empirycznych (na bazie zmysłowej), których celem jest falsyfikacja (wskazanie fałszywości), albo konfirmacja (potwierdzenie prawdziwości).PARADYGMATY- to uznane za prawdziwe, słuszne, udowodnione teorie naukowe.REWOLUCJE NAUKOWE- prowadzą do obalenia paradygmatów.TEORIE- to systemy twierdzeń pełniące funkcje wyjaśniające. Funkcja wyjaśniająca pociąga za sobą funkcję prognostyczną. W pedagogice wyst

(…)

… nauk według STANISŁAWA KAMIŃSKIEGO: nauka teologia wiedza przyrodzona filozofia nauki szczegółowe nauki formalne nauki realne (dedukcyjne) (indukcyjne) przyrodoznastwo humanistyka dziedziny dotyczące dziedziny dotyczące człowieka jako bytu kultury: społecznego: - nauki o sztuce - psychologia - religioznastwo - socjologia - filologie - prawoznastwo - nauki o moralności - ekonomia W podziale Kamińskiego…
… IV dyscypliny z pogranicza (pomocnicze): • pedagogika porównawcza • pedentologia • polityka oświatowa • ekonomika oświaty • organizacja oświaty i wychowania • filozofia wychowania • psychologia wychowawcza • socjologia wychowania • biologiczne podstawy wychowania • informatyka i cybernetyka edukacyjna ZAGADNIENIE WYCHOWANIA: KS. JANUSZ TARNOWSKI uważa wychowanie za całokształt sposobów i procesów…
… wyjaśniające. • teorie średniego zasięgu: - wychowanie i kształcenie- rozumiane jako oddziaływanie bezpośrednie i pośrednie człowieka na człowieka w ciągu całego życia. - samowychowanie i samokształcenie a także autokreacja (tworzenie siebie jako osoby) w ciągu całego życia. • teorie wąskie (najniższego szczebla)- odnoszą się do działań wychowawczych: - intencjonalnych i świadomych- podejmowanych celowo…
… • historia oświaty, wychowania i doktryn pedagogicznych • teorie wychowania: - moralnego - estetycznego - społecznego - religijnego - fizyczmego • dydaktyka (teoria nauczania, uczenia się, wykształcenia) II szczegółowe dyscypliny pedagogiczne wyznaczane rozwojem człowieka: • pedagogika rodziny • p. przedszkolna i wczesnoszkolna • p. szkolna • p. szkolnictwa wyższego • p. dorosłych (andragogika) • p…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz