To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Analiza rynków konsumenta i zachowań kupujących Postępowanie konsumentów
Ogół działań związanych z uzyskaniem, użytkowaniem i dysponowaniem produktami wraz z decyzjami, które poprzedzają lub tez warunkują te działania (nie jest to jednorazowy akt zakupu, a składa się zazwyczaj z kilku etapów)
Zachowanie konsumentów (podział ze względu na stopień zaangażowania nabywców i istotności różnic między markami)
1.Zachowania rutynowe (zamierzone, zaprogramowane)
Działania zawsze świadome, celowe i sensowne o charakterze zwyczajowym, które odzwierciedlają przekonania i potrzeby konsumenta, oszczędzają czas i wysiłek włożony w wybór satysfakcjonujących produktów (żywność, papierosy)
- szczególny przypadek - lojalność marce
2.Zachowanie nierutynowe (niezamierzone, niezaprogramowane)
a) złożone- wymagają rozwiązania pojawiającego się problemu
b) impulsywne- nie zawsze celowe i sensowne, procedura ich podejmowania ograniczona jest tu do niezbędnego minimum
Decyzje złożone
- dotyczą przede wszystkim dóbr o wysokiej cenie np. samochód
- związek z pewnym ryzykiem z powodu braku pewności co do właściwego wyboru
- zmuszenie do poszukiwania dodatkowych informacji do rozwiązania problemu
Wyróżniamy zachowania:
- dobrowolne - wynikające z wewnętrznej potrzeby
- przymusowe - wynikające z konieczności
- racjonalne - wewnętrznie spójne postępowanie, umożliwiające konsumentowi maksymalizacje satysfakcji
- irracjonalne - postępowanie wewnętrznie niespójne lub sprzeczne z interesem konsumenta i za takie przez niego uznawane (najczęściej dotyczą wyprzedaży, pilna potrzeba, chęć przynależenia do określonej grupy)
Czynniki wpływające na postępowanie konsumentów
1.Kulturowe
- kultura
- subkultura
- klasa społeczna
2. Społeczne
- grupy odniesienia
- rodzina
- role społeczne
- status
3. Personalne
- wiek
- fazy cyklu życia rodziny
- wiek
- sytuacja ekonomiczna
- styl życia
- osobowość
- samoświadomość
4. Psychologiczne
- motywacja
- spostrzeganie (percepcja)
- proces uczenia się
- przekonania - postawy
Czynniki kulturowe:
Kultura jest to złożona całość obejmująca wiedzę, wierzenia, sztukę, prawo, moralność, zwyczaje i wszelkie inne zdolności nabyte przez człowieka jako członka społeczeństwa
Każda kultura dysponuje indywidualnym systemem wartości, przekonaniami oraz preferuje pewne typy zachowań
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)