Postępowanie konsumenta na rynku - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1330
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Postępowanie konsumenta na rynku - wykład - strona 1 Postępowanie konsumenta na rynku - wykład - strona 2

Fragment notatki:

POSTĘPOWANIE KONSUMENTA NA RYNKU      Brak zrozumienia potrzeb i decyzji nabywców - przyczyną porażek przedsiębiorstw.   Możliwość oddziaływania na konsumenta i kształtowania jego zachowań - ostateczny cel działalności  marketingowej.   Postępowanie konsumentów -  ogół działań związanych z uzyskiwaniem, użytkowaniem i  dysponowaniem produktami wraz z decyzjami, które poprzedzają lub też warunkują te działania (nie jest  to jednorazowy akt zakupu, a składa się zazwyczaj z kilku etapów).   Zachowania konsumentów  (podział ze względu na stopień zaangażowania nabywców i istotność różnic  między markami):   1. Zachowania rutynowe (zamierzone, zaprogramowane)   2. Zachowania nierutynowe (niezamierzone, niezaprogramowane)   o złożone   o impulsywne     1.  Zachowania rutynowe  (Szczególny przypadek - lojalność  marce .): charakter zwyczajowy, oszczędzają  czas i wysiłek włożony w wybór satysfakcjonujących produktów, dotyczą z reguły dóbr codziennego  użytku o niewysokiej cenie jednostkowej, konsumenci znają kategorie produktu, główne marki i mają  sprecyzowane preferencje.     2.  Zachowania nierutynowe    Złożone  - wymagają rozwiązania pojawiającego się problemu. dotyczą przede wszystkim zakupów: dóbr o  wysokiej cenie, związany z ryzykiem (konsument nie jest pewien czy dokona właściwego wyboru),  wymagających poszukiwania dodatkowych informacji.   Impulsywne  - nie zawsze celowe i sensowne, procedura ich podejmowania ograniczona jest tu do  niezbędnego minimum.     Wyróżniamy zachowania:   -  Dobrowolne  - wynikające z jego wewnętrznej potrzeby (np. zakup komputera marki IBM preferowanej  przez danego konsumenta)   -  Przymuszone  - wynikają z konieczności (np. zakup komputera nie markowego z uwagi na jego niższą  cenę dostosowaną do możliwości określonego konsumenta)   -  Racjonalne  - wewnętrznie spójne postępowanie, umożliwiające konsumentowi maksymalizację  satysfakcji.   -  Irracjonalne  - postępowanie wewnętrznie niespójne lub sprzeczne z interesem konsumenta i za takie  przez niego uznawane (mało użyteczne, niemieszczące się w rozsądnie zaplanowanym budżecie  domowym; przyczyny: specjalne okazje (np. wyprzedaż), pilna potrzeba, której zaspokojenia nie należy  odkładać, potrzeba dostosowania się do stylu życia określonej grupy, do której dany konsument chciałby  przynależeć). Decyzje irracjonalne z ekonomicznego punktu widzenia, nie muszą być irracjonalne w ogóle  i mogą znajdować uzasadnienie psychologiczne.   Marketingowe skutki zachowań konsumenta    Na rodzaj decyzji nabywczych wpływają: zaangażowanie konsumenta w proces zakupu oraz różnice  ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz