To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
POSTĘPOWANIE KONSUMENTA NA RYNKU Brak zrozumienia potrzeb i decyzji nabywców - przyczyną porażek przedsiębiorstw. Możliwość oddziaływania na konsumenta i kształtowania jego zachowań - ostateczny cel działalności marketingowej. Postępowanie konsumentów - ogół działań związanych z uzyskiwaniem, użytkowaniem i dysponowaniem produktami wraz z decyzjami, które poprzedzają lub też warunkują te działania (nie jest to jednorazowy akt zakupu, a składa się zazwyczaj z kilku etapów). Zachowania konsumentów (podział ze względu na stopień zaangażowania nabywców i istotność różnic między markami): 1. Zachowania rutynowe (zamierzone, zaprogramowane) 2. Zachowania nierutynowe (niezamierzone, niezaprogramowane) o złożone o impulsywne 1. Zachowania rutynowe (Szczególny przypadek - lojalność marce .): charakter zwyczajowy, oszczędzają czas i wysiłek włożony w wybór satysfakcjonujących produktów, dotyczą z reguły dóbr codziennego użytku o niewysokiej cenie jednostkowej, konsumenci znają kategorie produktu, główne marki i mają sprecyzowane preferencje. 2. Zachowania nierutynowe Złożone - wymagają rozwiązania pojawiającego się problemu. dotyczą przede wszystkim zakupów: dóbr o wysokiej cenie, związany z ryzykiem (konsument nie jest pewien czy dokona właściwego wyboru), wymagających poszukiwania dodatkowych informacji. Impulsywne - nie zawsze celowe i sensowne, procedura ich podejmowania ograniczona jest tu do niezbędnego minimum. Wyróżniamy zachowania: - Dobrowolne - wynikające z jego wewnętrznej potrzeby (np. zakup komputera marki IBM preferowanej przez danego konsumenta) - Przymuszone - wynikają z konieczności (np. zakup komputera nie markowego z uwagi na jego niższą cenę dostosowaną do możliwości określonego konsumenta) - Racjonalne - wewnętrznie spójne postępowanie, umożliwiające konsumentowi maksymalizację satysfakcji. - Irracjonalne - postępowanie wewnętrznie niespójne lub sprzeczne z interesem konsumenta i za takie przez niego uznawane (mało użyteczne, niemieszczące się w rozsądnie zaplanowanym budżecie domowym; przyczyny: specjalne okazje (np. wyprzedaż), pilna potrzeba, której zaspokojenia nie należy odkładać, potrzeba dostosowania się do stylu życia określonej grupy, do której dany konsument chciałby przynależeć). Decyzje irracjonalne z ekonomicznego punktu widzenia, nie muszą być irracjonalne w ogóle i mogą znajdować uzasadnienie psychologiczne. Marketingowe skutki zachowań konsumenta Na rodzaj decyzji nabywczych wpływają: zaangażowanie konsumenta w proces zakupu oraz różnice
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)