Informacje zawarte w notatce to: branding- pojęcie, istota, funkcje marki, slogan, logotyp, rodzaje świadomości, poziomy marki, korzyści dla producenta, funkcje marki, pożądane cechy nazwy marki, tożsamość marki, wizerunek marki, świadomość marki, pamięć marki, marka w marketingu.
Dodatkowo: marka jako element systemu identyfikacji firmy, promocja marki w miejscu sprzedaży, materiały POS, cele CRM, podział klientów.
ZARZĄDZANIE MARKĄ
I BRANDING. POJĘCIE, ISTOTA, FUNKCJE MARKI 1. BRANDING - Budowanie świadomości marki - technika marketingowa polegająca na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki. Aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi przekaz reklamowy musi być spójny oraz skierowany do konkretnej grupy docelowej. Przekaz taki jest częścią procesu zwanego brandingiem. Branding, czyli budowanie świadomości marki polega na kreowaniu i utrzymaniu pozytywnego wizerunku konkretnej marki w umysłach konsumentów. Marka jest koncepcją, którą klienci kojarzą z oferowanymi przez firmę produktami czy usługami. Jest ona ściśle związana z reputacją. Aby marka była kojarzoną z dobrą jakością musi mieć dobrą reputację i wierną grupę stałych klientów.
Najczęściej stosowane metody budowania świadomości marki to dobór - odpowiedniej nazwy marki,
- logo, - hasła reklamowego, - adresu strony internetowej, - ogólnego wzoru wyglądu oraz przekazu materiałów reklamowych. Wszystkie te sposoby muszą być ze sobą powiązane, stanowić spójną całość przekazu marketingowego, oraz być skierowane do konkretnej grupy docelowej.
Marka - (ang. brand) to nazwa, symbol, wzór, melodia, kompozycja kolorystyczna lub zestawienie niektórych elementów wykorzystywanych w celu odróżnienia danego produktu od produktów konkurencyjnych, powinna być gwarancją jakości produktu. Elementy marki, to zbiór elementów rozpoznawczych, na który składają się: nazwa, logo, slogan, opakowanie i postać. Elementy marki mogą współtworzyć wizerunek marki. Testem na zdolność elementów marki do tworzenia skojarzeń związanych z marką jest sprawdzenie co nabywcy myśleliby o produkcie, jeśli znaliby wyłącznie nazwę, logo, opakowanie i pozostałe elementy marki tego produktu. Jeśli elementy nazwy marki mają sugerować nabywcom skojarzenia składające się na wizerunek marki, to jedną z najważniejszych rzeczy jest to, żeby sugerowane skojarzenia były jednoznaczne lub, innymi słowy mówiąc, żeby elementy nazwy mające sugerować określone skojarzenie związane z wizerunkiem nie były na tyle wieloznaczne, że mogłyby sugerować nabywcom skojarzenia nie związane z docelowym wizerunkiem marki. Nazwa marki może zawierać w sobie elementy sugerujące skojarzenia składające się na wizerunek marki, np. nazwa dezodorantu "Makler" sugeruje wizerunek użytkownika, nazwa pasty do zębów "Blend-a-med Herbal" sugeruje zawartość składników ziołowych, nazwa preparatu "Antigrip Noc" sugeruje sytuację użycia. Jeśli nazwa marki ma sugerować docelowe skojarzenie związane z wizerunkiem marki, brak jednoznaczności nazwy problemy wizerunkowe marki, np. zawarcie w nazwie marki cząstki wyrazu "orto" może się nabywcom kojarzyć z "ortografią" lub "ortopedią", a użycie "eko" może się nabywcom kojarzyć z wizerunkiem korzyści funkcjonalnej "ekonomiczny" lub innej korzyści funkcjonalnej "ekologiczny", co może powodować brak spójności lub niejasność wizerunku marki. Nazwa marki nie musi sugerować docelowego wizerunku marki - sama nazwa marki może nic nie znaczyć dla nabywc
(…)
… zaczerpnięte z mitologii i historii, - kombinacje literowe lub cyfrowo-literowe. Identyfikacja werbalna (verbal identification)
Kombinacja elementów charakterystycznych dla organizacji w postaci nazwy, claimu, dźwięku, melodii firmowej, przekazów słownych. Identyfikacja marki.
System prezentacji (corporate presentation)
Wszystkie elementy identyfikacji wizualnej poprzez które organizacja bierze udział…
… grono nabywców i umożliwia tym samym osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku.
2. Marka jako element systemu identyfikacji firmy.
to zbiór wielu elementów - na identyfikacje wizualną firmy składa się: począwszy od nazwy firmy lub marki, poprzez logo firmy, logotyp, hasło reklamowe, kolorystyka firmowa, szablony graficzne druków firmowych (papier firmowy, faktury, wizytówki, przeróżne pisma), koperty, naklejki, reklamy na krojach oraz wielkościach czcionek, oraz układzie tekstu kończąc. Oczywiście to nie koniec listy dot. identyfikacji wizualnej. W zakres budowania identyfikacji firmy wchodzą również elementy marketingu internetowego, takie jak: strona internetowa czy sklep internetowy, prezentacje multimedialne, broszury czy katalogi reklamowe, reklamy prasowe a nawet sposób aranżacji przestrzeni…
… z innymi markami, a skojarzenia dotyczące wizerunku mogą być wytwarzane przez pozostałe elementy marki oraz przez reklamę. Logotypy mogą sugerować elementy wizerunku marki np. logotyp FIT sugeruje szczupłość, niską kaloryczność. Wiele logotypów nie sugeruje elementów wizerunku, np. logotypy Adidas, Opel). Wtedy docelowe skojarzenia są tworzone przez pozostałe elementy marki i przez reklamę. Rola logotypu…
…) * Praktiker. Tanim kosztem budować i wyposażać (wizerunek cechy oraz wizerunek sytuacji użycia) * Szampon Johnson's Baby. No more tears. (wizerunek korzyści funkcjonalnej) * Crossmen. Świeżość i pełnia życia (wizerunek korzyści związanej z doświadczeniem z korzystania z marki) * Tymbark fit. Stworzony dla kobiet. Działa na mężczyzn (wizerunek użytkownika) * Famidyna - na zgagę i kwaśną minę łykaj Famidynę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)