Alternatywne teorie handlu międzynarodowego - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 602
Wyświetleń: 2527
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Alternatywne teorie handlu międzynarodowego - wykład - strona 1 Alternatywne teorie handlu międzynarodowego - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Dr. hab. Maria Bijak - Kaszuba
Międzynarodowa stosunki gospodarcze
Wykład VI – Alternatywne teorie handlu międzynarodowego
W przeciwieństwie do teorii klasycznych i neoklasycznych, które wyjaśniały wymianę między krajami różniącymi się kosztami
produkcji, teorie alternatywne odnoszą się do przypadku występowania handlu międzynarodowego między krajami nie
różniącymi się zasadniczo kosztami wytwarzania i nie posiadającymi w stosunku do siebie wyraźnie zaznaczonych przewag
komparatywnych. Teorie alternatywne- uchylając niektóre założenia klasyczne objaśniają wpływ na handel międzynarodowy
poszczególnych zjawisk:
Korzyści skali produkcji:
Polegają na spadku przeciętnych kosztów wytwarzania w miarę jak rośnie wielkość produkcji w przedsiębiorstwie i lub w
branży, której częścią jest przedsiębiorstwo. Dwa rodzaje korzyści wewnętrzne i zewnętrzne.
Wewnętrzne korzyści – pojawiają się wówczas gdy wzrost wielkości produkcji w przedsiębiorstwie pozwala na obniżenie
przeciętnych kosztów.
Przyczyny powstawania korzyści wynikających z większej skali:
 wąska specjalizacja produkcji sprzyjająca wzrostowi wydajności
 zmniejszenie kosztów stałych przypadających na jednostkę produkcji
 ekonomiczne uzasadnienie do wdrożenia droższej, a jednocześnie wydajniejszej techniki
Zewnętrzne korzyści – spadek przeciętnych kosztów uzależnionych nie od wielkości produkcji w przedsiębiorstwie, ale w
branży, której częścią jest przedsiębiorstwo.
Źródłem zewnętrznych korzyści skali jest pozytywny wpływ wielkości produkcji branży na:
 funkcjonowanie rynków towarowych i usługowych pracujących na potrzeby branży
 dyfuzja innowacji w ramach branży
Zewnętrzne korzyści skali mogą zostać zwielokrotnione, jeżeli przedsiębiorstwa z jednej gałęzi wytwórczości są skupione
terytorialnie. Wiąże się z tym klastra.
Klaster – geograficzne skupisko firm (konkurujących i jednocześnie współpracujących) działających w pokrewnych sektorach
oraz związane z nimi inne instytucje zwłaszcza uczelnie i ośrodki badawcze np. dolina krzemowa w Kalifornii; w Łodzi - BPO.
Dążenie do zrealizowania korzyści skali może stanowić niezależną przyczynę udziału danej firmy w handlu m-owym, ponieważ
warunkiem ich zrealizowania jest odpowiednio duży rynek. Jeżeli rynek krajowy nie spełnia tego wymogu, można powiększyć
popyt krajowy o popyt zagraniczny uczestnicząc w handlu międzynarodowym.
Cykl życia produktu:
Teoria Raymonda Vernona (połowa lat 60- tych) określa wpływ faz rozwoju produktu na handel międzynarodowy.
 Założenie: każdy produkt przechodzi na rynek poprzez kolejne fazy rozwoju (nowość dojrzałość i produkt
standardowy)

Z każdą fazą związany jest typowy kierunek handlu międzynarodowego.
W fazie nowości produkt wymaga wysokich nakładów wyspecjalizowanych czynników produkcji, więc jest wytwarzany w
kraju, który dysponuje takimi czynnikami, a jednocześnie jest to duży, chłonny rynek zamożnych konsumentów. Rozwija się
eksport z kraju innowatora, skierowany przede wszystkim do grupy zamożniejszych konsumentów w innych krajach.
W fazie dojrzałości wskutek wzrostu popytu ze strony innych bogatych krajów ten produkt zaczyna być wytwarzany w innych
bogatych krajach (produkcja wg własnych pomysłów lub licencji, lub prod. w filiach). Eksport z kraju innowatora przestaje
rosnąć, ponieważ pojawia się konkurencja ze strony innych producentów.
W fazie produktu standardowego konieczne jest obniżenie kosztów produkcji, żeby utrzymywać sprzedaż. Produkcja przenosi
się do krajów (rozwijających się) o niższych kosztach wytwarzania, które rozpoczynają eksport. Kraj innowatora staje się
eksporterem produktu.
Niedoskonała konkurencja:
Niedoskonała konkurencja może przybrać jedną z kilku form:
 monopol (jedna firma wytwarza dany produkt)
oligopol (kilka firm wytwarza dany produkt)
 konkurencja monopolistyczna (w danej gałęzi działa wiele firm, które wytwarzają produkty zróżnicowane zaspokajają te same potrzeby, ale nie są substytutami).
Dr. hab. Maria Bijak - Kaszuba
Międzynarodowa stosunki gospodarcze
Wykład VI – Alternatywne teorie handlu międzynarodowego
Konkurencja monopolistyczna jest najczęściej spotykanym przypadkiem struktur rynku w warunkach gospodarek otwartych i
swobody przepływu kapitału.
W warunkach konkurencji monopolistycznej zmienia się struktura handlu międzynarodowego.
 W tych gałęziach przemysłu, które są konkurencją monopolistyczną żaden kraj ze względu na korzyści skali nie będzie
w stanie wytwarzać pełnego asortymentu produkcji. Każdy z nich będzie wytwarzał (korzystając z efektów skali)
określony asortyment, ale różniący się od zagranicznego.
 Część konsumentów z danego kraju będzie preferować odmiany produkcji zagranicznej, a więc każdy kraj będzie
jednocześnie eksporterem i importerem produkcji z poszczególnych branż przemysłowych.
 W obrębie tych branż pojawi się międzynarodowa wymiana dwukierunkowa tzw. handel wewnątrz - branżowy.
Podobieństwa preferencji:
Teoria Steffana B. Lindera (1961) eksponuje znaczenie popytu dla struktury handlu międzynarodowego.
 założenia: kraj eksportuje te towary, które znajdują zbyt na rynku krajowym
 struktura popytu krajowego zależy od stopnia zamożności społ. mierzonego wielkością PKB per kapita
 hipoteza Lindera głosi, że handel międzynarodowy ma miejsce między krajami o podobnej strukturze popytu.
Przedmiotem zarówno eksportu jak i importu tych krajów są podobne kategorie towarów.
Typową strukturą handlu międzynarodowego, występującą w warunkach konkurencji monopolistycznej, a motywowaną
korzyściami skali, podobieństwem preferencji lub jednym i drugim jest struktura wewnątrzgałęziowa. Dany kraj jednocześnie
importuje i eksportuje te same (podobne) kategorie produktów, a więc struktura eksportu i importu jest konkurencyjną
wzajemnie. Handel wewnątrzgałęziowy oznacza nakładające się strumienie eksportu i importu.
Przedmiotem handlu są dobra będące:
 bliskimi substytutami produkcji, ale różniące się sposobem produkcji
 bliskimi substytutami produkcji, ale zaspokajające różne potrzeby
 jednocześnie bliskimi substytutami produkcji i konsumpcji np. drukarki
Czynniki sprzyjające rozwojowi handlu wewnątrzgałęziowego:
 zaawansowany poziom rozwoju gosp. i podobieństwo struktur produkcji krajów
 wysoki poziom dochodów konsumentów
 brak przeszkód w handlu spowodowanych dużą odległością (koszty transportu) lub polityką państwa (bariery
handlowe)
 konkurencja monopolistyczna, w warunkach której firmy stosują strategię zróżnicowania produktu.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz