Administracja specjalna - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 581
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Administracja specjalna - wykład - strona 1 Administracja specjalna - wykład - strona 2 Administracja specjalna - wykład - strona 3

Fragment notatki:

ADMINISTRACJA SPECJALNA
OBRONA PAŃSTWA
Administracja wojskowa i organizacja sil zbrojnych. Zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi - prezydent za pośrednictwem:
czas pokoju - minister spraw wojskowych (ministerstwo) - kierował szkoleniem i administracją wojskową, w tym obsada kluczowych stanowisk.
czas wojny - GISZ (Generalny Inspektorat SZ i Sztab Główny) - szerokie uprawnienia do przygotowania do działań wojennych
Kraj podzielony na okręgi korpusów (10) → dowódcy korpusów (kierowali administracją). Podlegali im komendanci garnizonów oraz powiatowe i rejonowe komendy uzupełnień.
Siły zbrojne dzieliły się: ze względu na teren walk — na wojska stałe (lądowe) i marynarkę wojenną; ze względu na zadania wykonywane w czasie walk — na bronie (piechota, kawaleria, artyleria, broń pancerna, lotnictwo), formacje (taborów, saperów) i służby (zaopatrujące, uzupełniające) oraz specjalne (sprawiedliwości, duszpasterstwo), ze względu na dowodzenie — na związki taktyczne (dywizje, brygady), operacyjne (korpusy, armie) oraz jednostki poszczególnych broni (pułki, samodzielne bataliony), służb (jak szpital wojskowy) i ogólne (m.in. Wyższa Szkoła Wojenna).
Obowiązek powszechnej służby wojskowej.
SZKOLNICTWO
Administracja i organizacja szkolnictwa powszechnego i średniego.
Minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego → kraj podzielony na 10 okręgów szkolnych z kuratorem (kuratorium), okręgi dzieliły się na obwody po jeden lub kilka powiatów z inspektorami (I instancja → kierowania i nadzoru szkolnictwa powszechnego, publicznego i prywatnego). Wytyczne dla organizacji szkolnictwa zostały zawarte w konstytucji marcowej. obowiązek nauki dla wszystkich dzieci w zakresie szkoły powszechnej (podstawowej); bezpłatność nauki w szkołach państwowych i samorządowych; obowiązek nauki religii dla młodzieży do lat 18 w szkołach utrzymywanych przez państwo i samorząd; wolność badań naukowych i ogłaszania ich wyników; prawo każdego obywatela do założenia i prowadzenia szkoły lub zakładu wychowawczego pod nadzorem organów administracji szkolnej. Zasady te, z wyjątkiem bezpłatności nauki w szkolnictwie średnim, zostały przejęte przez konstytucję kwietniową.
Pełna unifikacja szkolnictwa - ustawa (1932 r.) - podział szkół na powszechne (podstawowe), średnie i wyższe, oraz z względu na źródła utrzymania - publiczne (państwo i samorząd) i prywatne.
trójstopniowy podział szkół powszechnych na:
program elementarny (klasy 1-4); program wyższy (klasy 1-6);

(…)

… przez administrację) → od 1932 r. - szkoły zawodowe na poziomie gimnazjum i liceum, z możliwością wstępu do szkół wyższych po liceum zawodowym.
Kształcenie kadr nauczycielskich dla szkół powszechnych → seminaria nauczycielskie, a od 1932 r. w trzyletnich liceach pedagogicznych
Szkoły prywatne, jeśli realizowały plan nauczania szkół publicznych i uzyskały pozytywną ocenę kuratora, uzyskiwały prawa szkół publicznych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz