To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Źródła uprawnień prawodawczych samorządu: W doktrynie wyróżnia się pierwotne i wtórne źródła pochodzenia samorządowego prawa miejscowego. Przyjmuje się , że pierwotnym źródłem uprawnień prawodawczych samorządu jest państwo , natomiast źródłem wtórnym są wspólnoty samorządowe gminne, powiatowe, regionalne. Natomiast kompetencje prawodawcze mają wyłącznie organy tych wspólnych. To rozróżnienie wyraźnie podkreślają ustrojowe ustawy samorządowe. Ustawa o samorządzie gminnym wskazuje bowiem wspólnotę samorządowa jako podmiot wyposażony w kompetencje prawodawcze. W ustawie jest zawarty taki zwrot: „ prawo stanowienia aktów prawa miejscowego przysługuje gminie” i ta konwencja terminologiczna jest powielona w ustrojowych ustawach powiatu, województwa. To przytoczone sformułowanie jest o tyle niefortunne, ze może nietrafnie sugerować, że to wspólnota ma stanowić prawo. A więc, ze to wspólnota została wyposażona w kompetencje do stanowienia podczas gdy tę kompetencję mają organy wspólnoty. Następny problem to wyjaśnienie pochodnego charakteru uprawnień prawodawczych samorządu terytorialnego. W doktrynie prawniczej w odniesieniu do działalności prawodawczej samorządu terytorialnego pojawiło się pojęcie generalnej klauzuli autonomii normodawczej organów stanowiących samorządu terytorialnego. Zdecydowanie przeważa w doktrynie pogląd, że to określenie generalna klauzula autonomii prawodawczej jest nieadekwatna to państwowego modelu samorządu terytorialnego, którą wyraża konstytucja i ustawy ustrojowe. Termin generalna klauzula autonomii sugeruje niezależność aktów prawa miejscowego od podstawy ustawowej. Tymczasem akty te są aktami wykonawczymi do ustawy chociaż ustawowe upoważnienie do stanowienia może mieć postać albo ogólną- bardzo szeroką (upoważnienia generalnego), albo upoważnienia szczegółowego. Ponieważ zawsze samorząd stanowi prawo na podstawie ustawy nie można mówić o autonomii. Pani prof. …. Podkreśla, ze pojęcie autonomii prawodawczej jest nawet zbyt daleko idące wobec statutu danej jednostki mimo szczególnej pozycji tego aktu prawa miejscowego. A zatem akty prawa miejscowego nawet statuty mają pochodny charakter, ponieważ pochodny jest charakter uprawnień prawodawczych. Przyjęte w Polsce rozwiązania normatywne powodują, że działalność prawodawcza samorządu terytorialnego musi się odbywać zgodnie z zasadą „dozwolone jest to na co wyraźnie prawo przewiduje”, a nie na podstawie ustawy że „dozwolone jest to co nie jest zakazane”. Ogranicza to samodzielność samorządu wprowadzając praktycznie znaczny stopień związania samorządu. Prawodawstwo samorządowe, a zasada pomocniczości wyrażona w konstytucji . W konstytucji w preambule została wyrażona zasada pomocniczości jako podstawy praw z której wynika dyrektywa zobowiązująca ustawodawcę do respektowania tendencji do decentralizacji. Otóż ta zasada pomocniczości ma zapewnić maksymalny duży udział samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy prawodawczej. Tylko bowiem wtedy, gdy ten maksymalnie duży udział będzie zagwarantowany w pełni można zrealizować zasadę pomocniczości. Przejawem zabezpieczenia konstytucyjnej zasady subsydiarności ( pomocniczości) jest więc dążenie do decentralizacji i dekoncentracji. Co oznacza, że tam gdzie decyzje powinna samodzielnie podejmować gmina, to jej samodzielności nie należy ograniczać. Należy ją wspomagać. Co więcej, ponieważ ustrojodawca zadecydował o przekazaniu kompetencji prawodawczych to te kompetencje powinien samorząd wykonywać. Samorząd nie może zanie
(…)
… prawną osób fizycznych , prawnych i jednostek organizacyjnych zamieszkujących, przebywających, mających siedzibę , prowadzących działalność na terenie poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego np. miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych, uchwały w sprawie utrzymania czystości w gminie, powiecie, województwie, przepisy porządkowe. Tak wygląda…
…. akty , które tworzą narzędzia prawne umożliwiające realizację celów i zadań samorządu terytorialnego. Przykładem tych aktów są: statuty , akty wyznaczające organizację, zasady i zakres działań jednostek pomocniczych , określenie zakaz wydawania i nabywania obligacji, wykupu ich przez zarząd, określenia sposobu nabycia, zbycia, obciążania nieruchomości gruntowych, określenie zasad wydzierżawiania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)