źródła prawa pracy - omówienie (Isem)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
źródła prawa pracy - omówienie (Isem) - strona 1 źródła prawa pracy - omówienie (Isem) - strona 2

Fragment notatki:

ŹRÓDŁA PRAWA PRACY:
Konstytucja jako akt najwyższej rangi określa źródła prawa, art.87, który mówi o źródłach prawa, źródła które wymienia prawo pracy nie są wymienione przez Konstytucję.
Gdzie znajdują się układy zbiorowe pracy? Brak ich w Konstytucji.
Rodzaje źródeł przedstawionych w art. 87 nie jest katalogiem zamkniętym źródeł, bo na końcu konstytucji istnieje art. 234, w czasie zawieszeni prac sejmu, prezydent może wydać rozporządzenie z mocą ustawy.
Gdzie znajdziemy uzasadnienie dla innych źródeł prawa? Trzeba sięgnąć do art.59 ustęp 2, w którym ustawodawca sygnalizuje że istnieje możliwość funkcjonowania innych źródeł niż w art. 87.
Art. 59 stanowi on wskazanie, że istnieje możliwość tworzenia układów zbiorowych pracy, które będą traktowane jako źródła prawa pracy, bo konstytucja nie do końca je wymienia. Regulaminy i statuty są aktami prawnymi o bardzo dużej szczegółowości, jednak źródłami prawa są.
Art,234 i 59 ustęp 2, bok źródeł powszechnie obowiązujących istnieją źródła specyficzne, szczególne, charakterystyczne dla pewnych systemów np. układy zbiorowe pracy.
Art.9 Kodeksu Pracy, mamy do czynienia ze specyficznym układem pionowym. Paragraf 1 - ustawodawca wymienia źródła powszechne i specyficzne
Wymienia się nie tylko kwestię konstytucji, ale pokazuje się również inne ustawy, okazuje się że mamy do czynienia z aktami wykonawczymi. Ustawodawca nie wymienia konstytucji w paragrafie 1, Źródła niepowszechne, specyficzne prawa pracy Układy zbiorowe pracy - stosunki pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcą.
1)układ zbiorowy pracy
2)porozumienia zbiorowe
3)regulaminy
4)statuty
Muszą mieć one uźródłowienie w ustawie, jeżeli mamy do czynienia z układem zbiorowym tylko ustawa nie przewiduje takiego postanowienia. Źródło to powinno regulować prawa i obowiązki osób pracujących.
Postanowienia regulaminów nie mogą być mniej korzystne od układu pracy. Czy układ zbiorowy pracy pokazujący specyficzne źródła prawa może być mniej korzystny niż zagwarantowane przez ustawę postanowienia. Nie mogą być mniej korzystne, wyznacza pewnego rodzaju minimum którego przekroczyć nie można.
Art.9 paragraf 1 Rozumiemy przez to przepisy... w rozumieniu źródeł specyficznych przechodzi na postawnowienie...
Doktryna przyjmuje założenie że specyficzne źródła prawa powołuje do życia przepisy, wyjątkowo ustawodawca posłużył się zwrotem „postanowienia” Dlaczego ustawodawca posługuje się zwrotem „postanowienia”


(…)

… nie mniej korzystnej niż w przepisach prawa pracy.
Ustawodawca dopuszcza ustępstwo od aktu niższego stopnia.
USTAWY PRAGMNATYKI SŁUŻBOWEJ/PRACOWNICZEJ - źródłem prawa jest nie tylko kodeks pracy, ale również inne dokumenty regulujące sytuację pracownika w kwestii prawa pracy. Pragmatyki dot. nauczycieli, sędziów, urzędnicze. Cechy stosunku pracy są bardzo różne, należałoby całościowo ująć tą sytuację [ustanie, nabycie pewnych praw, praw emerytalnych] Ustawodawca wyszedł z takiego założenia, że jeżeli chciałby to ująć byłoby to bardzo obszerne.
art.5 KP Czy pragmatyki pracownicze [zawsze rangi ustawy], czy może na swoje potrzeby utworzyć katalog prawa pracy. Czy pragmatyki mogą powoływać się na kodeks cywilny?
Jeżeli weźmiemy pod uwagę podstawowe zasady prawa pracy, pragmatyki pracownicze…
…”
Przecież to nic innego jak przepis, jest to pewnego rodzaju zaszłość historyczna, Najmniejsza jednostka redakcyjna układu pracy to nie przepis a postanowienie. Dlaczego tak przyjęto?
Cały układ hierarchizacyjny źródeł prawa pracy.
USTAWA → najmniejsza jednostka redakcyjna to przepis
PRZEPIS = POSTANOWIENIE
Ustawa indywidualna - odstępstwo:
-zastosowanie art.18KP [ustawa daje pewne minimum]
Czy mogę dokonać odstępstwa…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz