To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Źródła prawa urzędniczego a)źródła podstawowe - ich istotą jest wprowadzenie na całym obszarze administracji publicznej regulacji odrębnych od powszechnie obowiązujących, które nie są spotykane w kodeksie pracy czy w innych ustawach, albo regulacji o zmienionej treści w stosunku do regulacji powszechnej. Tego typu źródła prawa urzędniczego, określane są jako pragmatyki służbowe czy pragmatyki urzędnicze, nadają szczególne oblicze temu prawu i są istotnym instrumentem dyferencjacji prawa pracy (tak zewnętrznej jak i wewnętrznej) b) źródła uzupełniające - (pomocnicze) charakteryzujące się tym, że z wyraźnego nadania ustawodawcy stanowią regulację uzupełniającą do pragmatyk sytuacji, gdy dana materia nie została uregulowana w źródle podstawowym c ) źródła powszechnego prawa pracy - charakterystyczne dla prawa pracy w ogólności. Ich występowanie w stosunkach pracy w administracji publicznej jest oczywiste i wynika z ogólnych zasad funkcjonowania systemu prawa, określonych zwłaszcza w konstytucji RP(art.87) czy chociażby w art. 9KP.
Prawo międzynarodowe i wspólnotowe - niewiele miejsca poświęca stosunkom zatrudnienia w w adm. publ. co ma niewątpliwie związek z ogólną potrzebą zachowania autonomicznych krajowych systemów funkcjonowania kadr adm. publ. -konwencja MOP Nr. 151 z 1978r dotycząca ochrony prawa organizowania się i procedury określania warunków zatrudnienia w służbie cywilnej. Art.4 - pracownicy publiczni będą korzystać z należytej ochrony przed wszelkimi aktami dyskryminacji, zmierzającymi do naruszenia wolności związkowej w dziedzinie zatrudnienia. Art5. EKDA -Europejski Kodeks Dobrej Administracji -zbiór reguł sprawnego i przyjaznego funkcjonowania aparatu administracyjnego państwa. Wśród najważniejszych reguł dobrej praktyki administracyjnej wymienia się następujące zasady: 1)praworządności ( wszelkie decyzje urzędnika oparte na prawie) 2)niedyskryminowania (z. równego traktowania obywateli)
3)współmierności (podjęte decyzje współmierne do obranego celu)
4) powstrzymywania się od nadużywania uprawnień(korzystanie z nich tylko dla osiągnięcia celów zgodnych z prawem)
5)niezależności , bezstronności obiektywności i uczciwości 6)uprzejmości - Europejska Karta Samorządu Lokalnego - preambuła i art.6
Prawo urzędnicze cechuje wielość źródeł podstawowych wynikających z rozległego funkcjonowania administracji publicznej . Pośród nich wymienić można choćby takie akty rangi ustawowej jak:
-ustawa z 18 grudnia 1998 roku o pracownikach sądów i prokuratury - ustawa z 27lipca 2001 o służbie zagranicznej -ustawa z dnia 26 stycznia 1982r Karta Nauczyciela -ustawa z 29 sierpnia 1997r.
(…)
… pracowników samorządowych
-rozp. Prezesa rady Ministrów z 9kwietnia 2009 w sprawie postępowania wyjaśniającego i postępowania dyscyplinarnego w służbie cywilnej
-rozp. Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej -rozp. Rady Ministrów z dnia6 kwietnia 2007 w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej…
… zwykłe
-źródła Europejskiego prawa pracy (umowy międzynarodowe ratyfikowane)
-ogólnie obowiązujące akty wykonawcze (np. rozp. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy)
- akty prawa zakładowego a zwłaszcza układy zbiorowe pracy - mogą tez funkcjonować inne porozumienia zbiorowe (o zawieszeniu prawa zakładowego czy porozumienie o stosowaniu układu zbiorowego pracy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)