Zmiana percepcji zagrożeń globalnych po zimnej wojnie
- pod wpływem dynamiki zmian i nowych zagrożeń
- zmiana roli państwa - obecnie słabsza pozycja, nie może w pełni zapewnić bezpieczeństwa swoim obywatelom, przekazuje część uprawnień w dół (do regionów) albo w górę (do org. międzynarodowych)
- obecnie odchodzi się od przymusowego narzucania rozwiązań za pomocą siły militarnej, zamiast tego strategiczne wymuszanie - wpływanie na zachowanie podmiotów zwaśnionych w celu kształtowania środowiska międzynarodowego; w przypadku siły militarnej: 1) aspekt materialny (zniszczenie fizyczne) i psychologiczny (groźba zniszczenia), dominacja obecnie aspektu psychologicznego i minimalizmu materialnego
- odejście od kategorii obrony do securitization (nacisk na zapobieganie zagrożeniom)
- tworzenie wspólnot bezpieczeństwa (kategoria wprowadzona przez K.Deutscha, rozwinięta przez A.Wendta) - ten drugi zauważył, że jeśli grupa państw podziela takie same wartości, ma podobne elementy tożsamości oraz przestrzega tych samych norm to ryzyko sporu jest mniejsze (np. UE jest kooperatywnym systemem bezpieczeństwa)
- przeniesienie problemów z poziomu państwa na poziom ponadpaństwowy np. UE
- nacisk na przeciwdziałanie zagrożeniom poprzez odstraszanie czy dodatkowe ekonomiczne lub kulturalne środki; przymuszanie państwa do przestrzeganie określonych norm.
- budowanie państwa, czyli aktywny udział podmiotów zew. w odbudowie politycznej struktury państwa; w okresie zimnej wojny pojawiały się już interwencje państw; teraz zmiana jej natury - nie wojskowa, lecz np. pomoc w organizacji wyborów
- zmniejszająca się rola państwa w sferze militarnej: w miejsce regularnych sił - podmioty niepaństwowe, świadczące „usługi militarne”, zatem prywatyzacja bezpieczeństwa
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)