Zespół Tourette'a (jest to dziedziczne zaburzenie neurologiczne objawiające się tikami ruchowymi oraz głosowymi, które ujawnia się w większości przypadków w wieku ok. 15 lat - przy czym pierwsze objawy występują między 2. a 15. Rokiem życia, z początku ograniczają się do prostych tików motorycznych; tików nie da się powstrzymać, a ich natężenia zmienia się z dnia na dzień, - tiki mogą być bardzo uciążliwe, powodując zażenowanie i stając się obiektem drwin ze strony rówieśników, a nawet członków rodziny; dotyka przeciętnie 4 osób na 10 tysięcy, zdecydowanie częściej mężczyzn, niż kobiety; tiki zazwyczaj występują w postaci łagodnej, ograniczając się do mrugania oczami, ruchów ramion i głowy, grymasów, pochrząkiwania, mlaskania. W ciężkiej postaci zespołu Tourette'a tiki (zwane złożonymi) praktycznie uniemożliwiają normalne życie - chorzy podskakują, dotykają siebie i innych, kręcą się w kółko, wykonują serie nieskoordynowanych gestów; tiki przyjmują różne formy np. koprolalia - patologiczna potrzeba wypowiadania nieprzyzwoitych słów lub zdań. Zespól ten jest praktycznie nieuleczalny. Leczenie łagodnej jego postaci ogranicza się z reguły do terapii behawioralnej oraz farmakoterapii., objawy: - mruganie lub obracanie oczami, - zezowanie, - marszczenie nosa, - cmokanie ustami, - wysuwanie języka z ust, - wzruszanie ramionami, - podnoszenie rąk; Tiki głosowe: - odchrząkiwanie, - pomrukiwanie, - spluwanie, - przeklinanie, - jąkanie, - syczenie, Problemy w szkole: - kłopoty z organizacją pracy, problemy z odzywaniem się w odpowiednim momencie, - kłopoty z koncentracją uwagi, - angażowanie się w czynności niebezpieczne bez uwzględnienia konsekwencji tych działań, - relacje społeczne Wskazówki dla pedagoga: - nie zwracaj uwagi na tiki - staraj się je ignorować, - co jakiś czas zapewniaj dziecku chwilę przerwy na uporanie się z tikami w spokoju i samotności. To pomoże uniknąć niekontrolowanych ataków podczas lekcji, - pozwól dziecku siedzieć blisko drzwi, aby mogło dyskretnie wyjść z sali, gdy będzie to konieczne, - upewnij się, że dziecku nikt nie dokucza, - skupiaj się na zachowaniach, które chcesz promować - im więcej uwagi poświęcisz pozytywnym zachowaniom, tym bardziej prawdopodobne, że uczeń będzie je powtarzał.
Zespół Tourette'a- wskazówki dla pedagoga:
opracuj system nagród, który daje uczniom satysfakcję - nagradzaj tylko jedno lub dwa pozytywne zachowanie na raz,
system nagród - nadzorować i zmieniać,
zadbaj o to, aby proces leczenia farmakologicznego był regularnie nadzorowany,
unikaj konfrontacji,
bądź konsekwentny w stosowaniu kar za negatywne zachowanie, ustal system kar wraz z uczniem, aby dobrze rozumiał konsekwencje agresywne lub antyspołecznych zachowań,
wszystkie strony (rodzice, nauczyciele, psychologowie. itp.) muszą ze sobą ściśle współpracować.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)