„ Zarządzanie pracą” Z. Jasiński - kilka rozdziałów,
„Zarządzanie zasobami ludzkimi” A. Pocztowski,
„Zasoby ludzkie w firmie” red. A. Sajkiewicz
Zarządzanie kadrami dotyczy realizacji funkcji personalnych przedsiębiorstwa. Jedna z funkcji organicznych.
Wyróżnia się trzy podejścia (modele) zarządzania kadrami:
Tradycyjny - lata 20-te, charakteryzuje się:
wiodącą rolą motywowania płacowego w zarządzaniu kadrami (teoria X i Y),
niskie bezpieczeństwo zatrudnionych,
szczegółowa kontrola pracy i nadzorów nad pracownikami.
Stosunków współdziałania (human relations), lata 40-60 , cechy: dostrzeganie potrzeb społecznych pracowników,
doskonalenie stylów kierowania stosunków międzyludzkich, jako podstawa zarządzania kadrami.
Zasobami ludzkimi (human resources management) - kapitału ludzkiego, lata 80, 90-te, cechy:
traktowanie pracowników jako zasobu strategicznego firmy (kapitału ludzkiego),
położenie szczególnego nacisku na rozwój pracowników, stosowanie szerokiego zestawu motywatorów do pracy z uwzględnieniem motywowania pozytywnego,
strategiczne podejście do zarządzania zasobami ludzkimi,
rozwój partycypacji pracowników w zarządzaniu firmą,
wiodąca rola kultury organizacyjnej firmy w zarządzaniu jej kadrami.
Zakres przedmiotowy zarządzania kadrami:
Planowanie kadr (zasobów ludzkich, personelu) - doprowadzenie do opracowania planu kadrowego.
Dobór kadr.
Motywowanie do pracy.
Oceny pracowników, informacje sformalizowane.
Rozwój kadr.
Kształtowanie kultury organizacyjnej firmy.
Ocena i kształtowanie efektywności pracy.
Motywowanie do pracy w przedsiębiorstwie - polega na takim oddziaływaniu przełożonego na podwładnych, aby uzyskać pożądane ich zachowania w procesach pracy. Te zachowania mogą obejmować: osiąganie pożądanej efektywności pracy, podnoszenie kwalifikacji, kreatywność, dyspozycyjność, przestrzeganie dyscypliny pracy. System motywowania do pracy obejmuje ogół środków motywujących (motywatorów), którymi posługują się przełożeni. Obejmuje on 2 podsystemy: Motywatory materialne - przez dochody pracownicze, a w tym dochody płacowe uzyskiwane, np. umowy o pracę, dochody pozapłacowe, skierowane do członków zarządu, np. składka ubezpieczeniowa.
Motywatory niematerialne - bodźce, które mogą sprzyjać lub zniechęcać do pracy, np. system ocen pracowników, system awansowania pracowników, system rozwoju, który określa kto będzie szkolony i formy szkolenia, styl kierowania, możliwość samorealizacji, rozwój firmy.
Motywowanie płacowe: system płac (wynagradzania) obejmuje zespół środków prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych, wraz ze sprzężoną z nimi tzw. techniką płac, za pomocą których kształtowane są płace pracowników firmy. System płac uważamy za dobry, jeśli umożliwia sprawną realizację funkcji płac, tj. funkcji dochodowej, kosztowej, bodźcowej i społecznej.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)