To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zasady wyboru mierników
Czy badana cecha zostawia jakiś ślad? (np. rejestr transakcji w kasie).*
Jeśli nie zostawia śladu, to czy można zorganizować obserwację? (np. samochody na parkingu).
Jeśli nie zostawia śladu i nie można zorganizować obserwacji, to czy można dołączyć znacznik
(tag)? (np. opakowania na prezenty w Amazon.com).
Czy można przeprowadzić eksperyment?
*Nie należy wybierać miernika tylko dlatego, że dostępne są dane.
Lepiej używać rejestracji automatycznej niż ludzkiej.
Co nam da pozyskanie dodatkowych danych?
Zniekształcenia pomiaru
Zniekształcenie wynikające z oczekiwań - widzimy to, co chcemy widzieć.
Zniekształcenia wynikające z metody doboru próby - brak losowości.
Zniekształcenia wynikające z wpływu obserwującego (efekt Hawthorne). - badanie
przeprowadzone w l. 30 w zakładzie przemysłowym. Badano wpływ warunków pracy na efektywność pracowników i ich satysfakcję.
Okazało się, że wszystkie wprowadzane zmiany (nawet na gorsze) powodowały wzrost wydajności. W końcu okazało się, że to nie zmiany same w sobie powodowały wzrost efektywności pracowników. Po każdej wprowadzonej zmianie, z pracownikami przeprowadzane były wywiady, to zainteresowanie okazywane pracownikom wpływało na wzrost odczuwanej przez nich satysfakcji z wykonywanej pracy, a ten wzrost satysfakcji bezpośrednio przekładał się na ich zaangażowanie i w rezultacie na wydajność ich pracy.
Baza porównania - efektywność i jej mierniki
Cztery sposoby mierzenia efektywności:
Pomiar efektów.
Pomiar wewnętrznego stanu systemu.
Pomiar zdolności zdobywania zasobów i adaptacji do otoczenia.
Pomiar zdolności do zaspokajania interesów oddziaływaczy.
Jak tworzyć standardy dla mierników?
Porównując obecny poziom efektywności z wcześniejszym.
Porównując efektywność różnych jednostek w ramach tej samej organizacji.
Porównując do innych w branży.
Porównując obecny stan z minimalnym stanem dopuszczalnym.
Porównując stan obecny ze stanem idealnym.
Standardy - uwaga na sezonowość, zmianę rynku, cykl życia produktu
Miary efektów - przykład
Firma produkcyjna sprzedała w IV kw. 2007 r. 130 tys. produktów.
Porównanie z analogicznym okresem roku poprzedniego:
IV kwartał 2005 - 125.000 IV kwartał 2006 - 130.000
Miary efektów - inne przykłady
Czy główne cele zostały osiągnięte?
(…)
…,
benchmarking itd.)
*Uwaga: obie metody ryzykowne, druga z nich bardziej bo oderwana od realiów firmy.
Z czym porównać wynik diagnozy?
Standardy:
Inne oddziały tej samej firmy,
Inne firmy (benchmarking),
Stan idealny (standard teoretyczny).
Wyniki diagnozy - co zrobić po odkryciu luki?
Czy likwidacja luki przyniesie korzyść org.?
Czy likwidacja różnicy jest wykonalna? Zagrożenia:
podzielane przekonania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)