Scharakteryzuj zasady, jakich należy przestrzegać w poznawaniu rodziny, jako
środowiska wychowawczego?
a) Zasada diagnozy pozytywnej- poznając rodzinę badacz poza identyfikowaniem stanów
niepokojących i niekorzystnych, braków i dysfunkcji musi zainteresować się także
pozytywnymi stronami rodziny (np. jej zasoby, siły, potencjał)
b) Zasada uwzględniania kontekstu społecznego rodziny- rodzina kształtuje swoje
środowisko wychowawcze pod wpływem układu społeczno-kulturowego, w którym jest
osadzona. System rodzinny zawsze jest w jakiś sposób związany z innymi systemami
zewnętrznymi i w diagnozie należy te związki uwzględnić. Można te związki
identyfikować w oparciu o pewne typy: partycypację, adaptacje, inercję i opozycję.
c) Zasada relatywności, względności wpływu warunków środowiska rodzinnegowystępowanie w rodzinnie podobnych lub tych samych warunków i cech nie oznacza
identyczności wpływów wychowawczych tych rodzin, ale te uwarunkowania są
kontekstem występowania danej cechy, jej związki z innymi elementami i cechami samej
jednostki.
d) Uwzględnianie dynamizmu rodziny- rodzina, jako środowisko wychowawcze rozwija się i
zmienia w czasie, przechodzi przez określone etapy, a na poszczególnych etapach
pojawiają się specyficzne problemy i zadania, formułowane są odmienne wzorce, modele
zachowań i relacji, co wymaga przekształcania istniejących w rodzinie stylów
funkcjonowania opiekuńczo -wychowawczego.
Brak modyfikacji może prowadzić do dysfunkcjonalności rodziny a także do nasilenia się
wewnętrznych napięć i konfliktów. W diagnozie trzeba mieć na uwadze fazę, w której
znajduje się rodzina, specyficzne sytuacje w życiu rodziny pojawiające się niezależnie od
fazy np. choroba, śmierć, zmiana miejsca zamieszkania.
e) Zasada autodiagnozy rodziny i jej członków- działania podejmowane przez diagnostę
mają sprzyjać doprowadzeniu do samopoznania przez rdzeni jej mocnych i słabych stron.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)