To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zasady ustawiania obciążenia
Obciążenie zasadniczo ustawia się w osi projektowanych torów, z tym, że jeśli tor jest ułożony na podsypce, należy uwzględnić ewentualne przesunięcie osi toru o ± 0,10 m. Tor obciąża się zarówno obciążeniem siłami skupionymi P, jak i obciążeniem ciągłym p. W przypadku obciążenia P stosuje się następujące zasady:
- obciążenie siłami P może wystąpić jednokrotnie,
- obciążenie siłami P może wystąpić w niepełnej ich liczbie i z pominięciem dowolnej siły, czyli mogą wystąpić 4, 3, 2 lub 1 siła, przy czym nie muszą to być koniecznie kolejne siły z układu; każdy układ tak określonych sił może wystąpić jednokrotnie, tzn. nie można np. w jednym miejscu ustawić dwóch sił ze schematu, a w innym kolejnych dwóch.
Ustawiając obciążenie ciągłe p stosuje się następujące zasady:
- obciążenie ciągłe p może wystąpić po obu stronach obciążenia siłami skupionymi,
- obciążenie p może być przerywane dowolną ilość razy, jeśli wpłynie to w sposób niekorzystny na obliczaną wielkość statyczną.
Specyficzne zasady obciążania występują w przypadku mostów wielotorowych. W mostach wielotorowych należy rozważyć dwa sposoby obciążenia:
- obciąża się dwa dowolnie wybrane tory pełnym obciążeniem odpowiadającym danej klasie obciążenia obiektu,
- w przypadku większej liczby torów niż 2, obciąża się wszystkie tory, ale obciążeniem o wartości odpowiadającej 75% obciążenia odpowiadającego danej klasie
obciążenia obiektu.
Jako miarodajny do wymiarowania przyjmuje się ten sposób obciążenia, który daje większe wartości sił wewnętrznych.
W przypadku obliczania stanów granicznych nośności musi dodatkowo prze-mnażać podane obciążenie przez współczynnik obciążeniowy yf.
Jeśli jakieś obciążenie występuje bardzo rzadko, wtedy można je potraktować jako obciążenie wyjątkowe. Przy obliczaniu wpływu takiego obciążenia na konstrukcję można zastosować ulgowe współczynniki obciążenia #-Qak dla układu wyjątkowego) oraz zredukowaną wartość współczynnika dynamicznego ętlv, przy założeniu, że prędkość przejazdu takiego obciążenia przez obiekt będzie odpowiednio zmniejszona. O stosowaniu kryterium wyjątkowości każdorazowo decyduje administracja kolei.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)