To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Obciążenie suwnicami
Zasady przyjmowania obciążeń przekazywanych na budowlę przez urządzenia transportowe podano w PN-86/B-02005 „Obciążenia budowli. Obciążenie suwnicami pomostowymi, wciągarkami i wciągnikami" [90], Przemieszczanie ładunków w obrębie hali odbywa się najczęściej z zastosowaniem dźwignic, którymi mogą być suwnice natorowe (rys. 2.5) lub podwieszone (rys. 2.6), a także wciągników jednoszynowych lub konsolowych oraz wciągarek i wózków widłowych (rys. 2.7). Suwnice natorowe (rys. 2.5) i podwieszone (rys. 2.6) składają się z mostu M, po którym porusza się wózek suwnicy W. W przypadku suwnicy natorowej jej most M porusza się po torze jezdnym S ułożonym na belkach podsuwnico-wych B. Suwnice natorowe przekazują obciążenia przez belki podsuwnicowe B na słupy hali. Suwnice podwieszone, wciągarki i wciągniki jednoszynowe, poruszające się po torach podwieszonych do dachu, przekazują obciążenia na rygle dachowe układów poprzecznych hali. Wciągniki wspornikowe (konsolowe) przekazują obciążenia na słupy hali.
Obciążenia od suwnic przekazywane na konstrukcję wsporczą (słupy lub rygle dachowe) składają się z ciężaru własnego jezdni podsuwnicowej, obciążenia użytkowego pomostów i chodników oraz obciążenia technologicznego suwnicy (masy suwnicy i przemieszczanych ładunków). Schematy tych oddziaływań pionowych V oraz poziomych Hp i Hr pokazano na rys. 2.5 i 2.6.
Na ciężar własny jezdni suwnicowej składają się np. ciężary szyny jezdnej, belki podsuwnicowej, pomostu, chodnika, poręczy itp. Ich masę własną określa się szacunkowo, na podstawie przyjętego rozwiązania konstrukcyjnego.
W obliczeniach należy uwzględnić obciążenie użytkowe pomostu, chodnika, schodów zgodnie z załącznikiem 5 w [98] nie mniejsze niż p = 1,5 kN/m2, a w przypadku pomostów remontowych nie mniejsze niż p == 2,5 kN/m2. Ich współczynnik obciążenia 7/ = 1,20. W analizach wytężenia konstrukcji przyjmuje się, że obciążenie pomostów nie występuje równocześnie z pracą suwnic.
Obciążenia technologiczne wynikające z użytkowania suwnic składają się z oddziaływań pionowych V oraz poziomych prostopadłych Hp i równoległych Hr do osi toru. Układy tych sił działających na tor jezdny obciążony suwnicą pomostową natorową pokazano na rys 2.8a, a na tor obciążony suwnicą pomostową podwieszoną — na rys. 2.8b.
Oddziaływania pionowe suwnicy pochodzą od masy własnej dźwignicy (mostu i wózka), zawiesia oraz podnoszonych ładunków. Zależą one od udźwigu suwnicy, jej rodzaju i rozpiętości mostu, położenia i masy ładunku. Oddziaływania pionowe suwnic ustala się, przyjmując maksymalne zbliżenie wózka do belki podsuwnicowej, zgodnie z charakterystyką techniczną suwnicy. Powstają wówczas maksymalne P
(…)
… przez producentów suwnic jako tzw. wartości ąuasi-statyczne.
Obciążenie suwnicami ma jednak charakter dynamiczny z powodu niejednostajnego podnoszenia i opuszczania ładunku (sił bezwładności podnoszonych ciężarów), przemieszczania się wózka i mostu, a także wynikający z nierówno-ległości szyn, belek oraz z niejednakowych ich wysokości i styków. Dynamiczny charakter obciążeń uwzględnia się, mnożąc pionowe naciski…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)