To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Siły hamowania i przyspieszania taboru kolejowego
W obliczeniach przyjmuje się, że siły hamowania i przyspieszania działają w kierunku równoległym do osi toru i są zaczepione w poziomie górnej krawędzi szyny. Są one efektem sił tarcia występującego pomiędzy szyną a kołem taboru i są iloczynem siły nacisku oraz współczynnika tarcia na styku szyna - koło taboru kolejowego. Jakkolwiek siła tarcia jest liniowo zależna od siły nacisku i współczynnika tarcia, to w obliczeniach uwzględnia się fakt, że z różnych przyczyn, nie wszystkie koła składu pociągu hamująrównie skutecznie, podobnie jak koła lokomotywy równie
skutecznie ciągną pociąg.
Siły hamowania oblicza się jako 10% całkowitego obciążenia pionowego, bez współczynnika dynamicznego, zakładając, że hamuje cały pociąg. Siły hamowania przyjmuje się jako 20% obciążenia siłami skupionymi P, zakładając, że przyspiesza tylko lokomotywa.
W przypadku mostów jednotorowych wybieramy albo siłę hamowania, albo przyspieszania, w zależności od tego, która z nich ma większą wartość. W przypadku mostów wielotorowych zakłada się, że siły te mogą działać co najwyżej na dwóch torach. W mostach dwutorowych zakłada się hamowanie na jednym torze, a przyspieszanie na drugim i tak je ukierunkowujemy, aby działały w jednym kierunku. Na mostach o większej liczbie torów, na dwóch dowolnie wybranych torach i w dowolnej kombinacji ustawia się albo siły przyspieszania albo hamowania, tak by działały na obliczany element w sposób najbardziej niekorzystny, np. na obu torach siły hamowania czy też na jednym torze siła hamowania, a na drugim przyspieszania.
Zarówno siły hamowania jak i przyspieszania traktujemy jako obciążenie podstawowe w przypadku obliczania ram lub tężników hamownych, łożysk i podpór.
Siły odśrodkowe
Siła odśrodkowa jest wywołana siłą bezwładności ciała poruszającego się po łuku. Kierunek jej działania jest zgodny z kierunkiem promienia łuku. Miejsce zaczepie nia siły przejściowej znajduje się w środku ciężkości lokomotywy i taboru. Jeśli nie ma innych udokumentowanych danych należy przyjąć punkt zaczepienia siły na wysokości 1,80 m nad górną krawędzią główki szyny. Siły odśrodkowe występują zarówno na obiektach znajdujących się w łukach pionowych, jak i poziomych. W przypadku łuków poziomych należy uwzględnić przeciążenie zewnętrznej szyny i odciążenie na wewnętrznej oraz przechyłkę toru. Konsekwentnie należy uwzględnić również odpowiednie przeciążenie elementów konstrukcyjnych obiektu: elementów pomostu, dźwigarów głównych, łożysk (rys. 7.31). Jeśli na moście ma miejsce kilka krzywizn toru, należy wyznaczyć siłę odśrodkową dla każdego łuku osobno. Jeśli most leży w krzywej przejściowej łuku należy przyjąć średnią wartość promienia krzywizny Jeśli cała krzywa przejściowa toru mieści się na przęśle, należy przyjąć średnią wartość promienia
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)