To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zasady rządzące finansami publicznymi Na gruncie obecnie obowiązującej ustawy o finansach publicznych możemy wyróżnić dwie podstawowe zasady odnoszone do gospodarki środkami publicznymi. Ponadto wyróżniamy też zasady budżetowe, które wyrosły na drodze funkcjonowania budżetu, rządzące sposobem jego wykonania. Zasada budżetowa to postulat kierowany pod adresem racjonalnego ustawodawcy w zakresie warunków i cech, jakie powinien posiadać prawidłowo przygotowany, uchwalony i wykonywany budżet.
Zasada jawności - głównie art. 33 Zasada ta dotyczy przede wszystkim budżetu, w mniejszym stopniu innych elementów finansów publicznych. Ustawodawca postanawia, iż gospodarka środkami publicznymi jest jawna. Wyjątki wynikają z racji stanu i zobowiązań międzynarodowych. W art. 34 ust 1 ustawodawca przedstawia aspekty jawności finansów publicznych: 1) jawność debat budżetowych zarówno na etapie projektowania, jak i kontroli (debata nad wykonaniem budżetu), odnosi się do budżetu państwa jak i budżetu jednostek samorządu terytorialnego 2) podawanie do publicznej wiadomości kwot dotacji z budżetu i funduszy celowych, zbiorczych danych dotyczących finansów publicznych, informacji o wykonaniu budżetu państwa w okresach miesięcznych; podawanie do publicznej wiadomości przez jednostki sektora finansów publicznych informacji dotyczących zadań i usług wykonywanych przez tą jednostkę oraz wysokości środków publicznych przekazanych na ich realizację, a także zasad i warunków świadczenia usług dla podmiotów uprawnionych i zasad odpłatności za świadczone usługi 3) jawność debaty nad projektem uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego 4) zapewnienie radnym dostępu do dowodów księgowych i dokumentów inwentaryzacyjnych, informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli gospodarki finansowej, sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni 5) udostępnianie przez Narodowy Fundusz Zdrowia informacji o przychodach i kosztach oraz o świadczeniodawcach realizujących świadczenia zdrowotne, z którymi ten Fundusz zawarł umowy, o zakresie przedmiotowym tych umów oraz o sposobie ustalania ceny za zamówione świadczenia 6) udostępnianie przez jednostki sektora finansów publicznych wykazu podmiotów spoza sektora finansów publicznych, które w jakiś sposób otrzymały środki publiczne (dotacja, dofinansowanie, pożyczka) 7 ) udostępnianie corocznych sprawozdań dotyczących finansów i działalności jednostek organizacyjnych należących do sektora finansów publicznych 8) podejmowanie, w głosowaniu jawnym i imiennym, uchwał dotyczących gospodarowania środkami publicznymi 9) podawanie do publicznej wiadomości treści planów działalności, sprawozdań z wykonania planów działalności oraz oświadczeń o stanie kontroli zarządczej
(…)
…. Ustawodawca wskazuje jednak pewne granice, kiedy bez uchwalenia budżetu można wydatkować. W ciągu 4 miesięcy od wniesienia projektu prezydent może zarządzić skrócenie kadencji Sejmu, jeżeli Sejm nie uchwali budżetu. Jest to przymus o charakterze konstytucyjno - politycznym. Przymusu finansowego nie ma.
Inaczej jest w jednostkach samorządu terytorialnego - tutaj nakłada się pewne obowiązki na radnych…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)