To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zasady przeprowadzania przeglądów nawierzchni drewnianych
Nawierzchnia drewniana mostu wymaga troskliwego oczyszczania z błota i śniegu oraz niezawodnie działającego odwodnienia. Dlatego należy stale kontrolować działanie wpustów odprowadzających wodę z nawierzchni.
Przy wymianie całej nawierzchni lub warstwy ścieralnej, po zdjęciu tych warstw trzeba sprawdzić stan elementów pozostałych niżej i odpowiednio je zaimpregnować.
Jeżeli most ma nawierzchnię tłuczniową, należy dbać o to, aby nie było wyboi i wydrążeń w jezdni i aby nie tworzyły się kałuże. Nawierzchnię tłuczniową najlepiej jest pokryć dywanikiem bitumicznym.
Nawierzchnie z dyliny sprawdza się biorąc pod uwagę możliwość rozluźnienia połączeń, gnicia i butwienia drewna, pęknięć wskutek wysychania oraz uszkodzeń mechanicznych i wywołanych przez owady.
Obluzowanie dyliny bywa następstwem przybicia jej nieodpowiednimi gwoździami lub w nadmiernych rozstawach. Może też być spowodowane niewystarczającym podparciem dyliny, w tym uszkodzeniem elementów podpierających, a także osłabieniem drewna wskutek gnicia lub butwienia. Należy zwrócić uwagę na to, czy gwoździe lub śruby wystają ponad nawierzchnię oraz, czy pod obciążeniem ruchomym końce dyli unoszą się nad nawierzchnię. Może to spowodować wypadek drogowy. Wady nawierzchni powinny być bezzwłocznie usuwane.
Drewniane podłużnice i poprzecznice sprawdza się ze względu na nadmierne ugięcia oraz pęknięcia, rozłupania i zgniecenia włókien. To ostatnie uszkodzenie występuje w miejscach oparć elementów pomostu na belkach głównych.
Należy zwrócić uwagę na to, czy na belkach pomostu zalegają zanieczyszczenia, gdyż utrzymuje się w nich wilgoć, która sprzyja gniciu drewna. Usunięcie zanieczyszczeń zapobiega temu procesowi lub go powstrzymuje, jeżeli już się rozpoczął.
Sprawdza się też, czy stężenia między belkami są sztywne, czy ich połączenia są obluzowane. Rozluźnienia i nadmiar ugięcia elementów pomostu najlepiej można zauważyć w czasie ruchu pojazdów.
W czasie przeglądu górnej powierzchni pomostu zwraca się uwagę na wszystkie pęknięcia, które sięgają w głąb jego elementów.
Pęknięcia w poprzek włókien drewna, które są widoczne na spodzie pomostu, a nie są widoczne z jego powierzchni, mogą wystąpić w przypadku obciążenia elementu drewnianego zbyt ciężkim pojazdem.
W mostach leżajowych, w których dźwigary są ściśle ułożone przy sobie, nie ma możliwości sprawdzania spodu pomostu drewnianego. Wtedy sprawdza się tylko stan górnej powierzchni i stan końców pomostu.
Jeżeli drewniany pomost jest oparty na belkach stalowych, przegląda się miejsca styku drewna z tymi belkami: czy drewno jest zgniecione, czy gnije lub butwie-je. Sprawdza się także stan drewna w miejscach, w których są w nim osadzone śruby lub sworznie.
(…)
… przez owady.
Obluzowanie dyliny bywa następstwem przybicia jej nieodpowiednimi gwoździami lub w nadmiernych rozstawach. Może też być spowodowane niewystarczającym podparciem dyliny, w tym uszkodzeniem elementów podpierających, a także osłabieniem drewna wskutek gnicia lub butwienia. Należy zwrócić uwagę na to, czy gwoździe lub śruby wystają ponad nawierzchnię oraz, czy pod obciążeniem ruchomym końce dyli…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)