Nawierzchnia asfaltowa na elementach drewnianych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 595
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Nawierzchnia asfaltowa na elementach drewnianych - wykład - strona 1 Nawierzchnia asfaltowa na elementach drewnianych - wykład - strona 2 Nawierzchnia asfaltowa na elementach drewnianych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Nawierzchnia asfaltowa na elementach drewnianych
Nawierzchnia asfaltowa jest układana na balach ułożonych rębem bezpośrednio na belkach głównych łub poprzecznicach (rys. 7.7). Wykorzystuje się do tego bale (dyle) o grubości 8 4-10 cm i szerokości 15 4- 20 cm [16], [45]. Bale przybija się do siebie w kierunku poziomym gwoździami. Na nich układa się warstwę asfaltową o grubości przynajmniej 4 cm. Pewnym utrudnieniem w wykonywaniu tego rodza­ju nawierzchni jest niedopuszczenie do nadmiernego zwęglenia dyl i my o temperaturze zapłonu niższej od temperatury układanej masy asfaltowej.
Na ogół niepowodzeniem kończyło się układanie warstwy asfaltowej na trady­cyjnej nawierzchni drewnianej. Wskutek dużych lokalnych ugięć drewnianego pod­kładu w warstwie asfaltowej szybko powstawały liczne spękania, a następnie wypełnia, co sprzyjało zastojom wody i gniciu drewna.
Nowym rodzajem nawierzchni asfaltowej jest układanie jej na płytach drew­nianych. Poszczególne panele nie są, najczęściej, łączone ze sobą mechanicznie, wobec czego koła pojazdów powodują niezależną pracę (ugięcia) poszczególnych paneli. W rezultacie często pojawiają się tzw. pęknięcia odbite nawierzchni asfal­towej. Innym powodem powstawania spękań jest skurcz drewnianych paneli, przez co tworzą się szczeliny między nimi. Zdarza się, że przy wysokiej tempera­turze wycieka nimi asfalt. W [143] podano zalecenie obowiązujące w USA, aby nie dopuszczać do ugięć paneli większych niż 1,3 mm. bowiem po przekroczeniu Wj wielkości nawierzchnia asfaltowa ulegnie popękaniu. Natomiast na ogół niepowodzeniem kończyło się układanie warstwy asfaltowej na trady­cyjnej nawierzchni drewnianej. Wskutek dużych lokalnych ugięć drewnianego pod­kładu w warstwie asfaltowej szybko powstawały liczne spękania, a następnie wypełnia, co sprzyjało zastojom wody i gniciu drewna.
nawierzchnia asfaltowa ulegnie popękaniu. Natomiast po przekroczeniu wartości ugięcia równej 2,5 mm pęknięcia zaczynają się rozluźniać i kru­szyć, co prowadzi do generowania się obciążeń uderzeniowych oraz zaciekania i zawilgacania wszystkich elementów drewnianych konstrukcji mostu. Problem ten można rozwiązać w jeden z następujących sposobów lub przez kombinację kilku z nich:
zwiększając grubość paneli,
- zmniejszając rozstaw dźwigarów, na których oparto panele, łącząc mechanicznie ze sobą poszczególne panele,
- instalując dodatkową belkę usztywniającą między dźwigarami (rys, 7.8) Skurcz paneli drewnianych praktycznie nie zachodzi, gdy są one zaimpregno­wane środkami wytworzonymi na bazie smoły węglowej lub produkowanych na bazie ciężkich rozpuszczalników z ropy naftowej. Natomiast, gdy impregnację do­konuje się przy zastosowaniu środków rozpuszczalnych w wodzie lub produkowa­nych na bazie lekkich rozpuszczalników z ropy naftowej, to skurcz może osiągnąć znaczące wartości. W [143] podaje się przykładowo, że już przy skurczu równym 3 mm nawierzchnia asfaltowa pęka, a obniżenie wilgotności drewna o 3% w po­moście z drewna klejonego o szerokości 1,25 m spowoduje skurcz równy 10 mm. Maksymalna wilgotność drewna paneli pomostu powinna wynosić 16%.

(…)

… i warstwy kryjącej (ścieralnej).
Warstwa dolna (podkładowa) składa się z arkuszy wykonanych z materiału owiniętego włóknem szklanym i pokrytych piaskiem drobnoziarnistym. Są one przy­bite gwoździami do dźwigarów i/lub pomostu i ułożone poprzecznie do osi mostu przykrywając styki i połączenia.
Warstwa nieprzepuszczalna (druga od dołu) składa się z dwóch arkuszy bitumicznych zawierających także materiał poliestrowy w arkuszu górnym. Przy­klejony jest on do warstwy bazowej na całej jej powierzchni. Arkusze te są ułożone w kierunku poprzecznym do osi podłużnej mostu przykrywając styki i połączenia.
Warstwa ochronna z mastyksu asfaltowego ma grubość ok. 30 mm i spadek poprzeczny 2%. Podobnie jest zbudowana warstwa kryjąca (ścieralna).
Jako lepiszcze zastosowano bitum polimerowy z wprasowanym w niego pia­skiem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz