Zasady planowania działań - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady planowania działań - omówienie - strona 1 Zasady planowania działań - omówienie - strona 2 Zasady planowania działań - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Ćwiczenia 05 - Zasady planowania działań
Cechy dobrego planu:
• celowy, czyli dopasowany do celu;
• wykonalny, a wiec możliwy do zrealizowania;
• niesprzeczny, tzn. że każda czynność wcześniejsza umożliwia czynność późniejszą;
• operatywny, a więc łatwy w zrozumieniu, w opanowaniu jego treści;
• racjonalny, tj. oparty na rzetelnej wiedzy;
• elastyczny, tj. dopuszczający do zmian w trakcie realizacji;
• całościowy - obejmujący całość zadania
• optymalnie szczegółowy, tzn. ani zbyt szczegółowy, ani nazbyt ogólny;
• odpowiednio długodystansowy, z właściwym zasięgiem czasowym;
• terminowy, określający datę realizacji celu i poszczególnych zadań
• kompletny, obejmujący całość zadania i wszystkie istotne względy;
• czytelny, napisany, prostym, klarownym, zrozumiałym językiem; o przejrzystej
strukturze wewnętrznej
Określanie misji i wizji firmy
Z planowaniem ściśle wiąże się określenie wizji i misji organizacji. Misja organizacji - podstawowe wytyczne działania organizacji, określające czym szczególnym chce ona służyć.
Cele strategiczne określają, co konkretnie firma chce osiągnąć w określonej perspektywie czasu, np. jakie konkretnie rynki zamierza opanować, jakie asortymenty produktów zamierza oferować, jaką chce zajmować pozycją na rynku itp.
Posiadanie przez organizację formalnie zapisanej misji jest istotne z następujących powodów:
po pierwsze, pomaga skupić wysiłki pracowników jednym (wspólnym) kierunku;
po drugie, pomaga zapewnić, że organizacja nie będzie dążyła do osiągnięcia sprzecznych celów;
po trzecie, służy jako ogólna przesłanka alokacji zasobów organizacji;
po czwarte, wskazuje (ustala) ogólne obszary odpowiedzialności pracowniczej w obrębie organizacji;
po piąte, stanowi punkt wyjścia dla sformułowania (bardziej) szczegółowych celów organizacji.
Informacje zawarte w deklaracjach misji poszczególnych organizacji dotyczą najczęściej następujących kwestii:
1. produkt i/lub usługa oferowane klientom,
2. rynek (kim są klienci organizacji i gdzie się znajdują),
3. technologia i technika stosowane przez organizację,
4. cele organizacji,
5. filozofia organizacji, wyrażająca jej podstawowe przekonania i wartości,
6. własny obraz organizacji, czyli jej własne wyobrażenia o sobie, będące rezultatem oceny jej silnych i słabych stron, możliwości konkurowania oraz zdolności przetrwania na rynku, ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz